Een kwart meer ongevallen met e-bikes

                           

Het aantal ongevallen met e-bikes is dit jaar toegenomen. In 2017 waren nog 270 e-bikes betrokken bij een ongeval, in 2018 zijn dit er al 341, een stijging met iets meer dan een kwart. Dat blijkt uit cijfers van STAR, een samenwerkingsverband van de politie, verkeerskundig ICT-bureau VIA en het Verbond van Verzekeraars. Vooral in de maand mei is het opletten geblazen, daar is sprake van een stijging van 70%. In 2017 waren nog 75 personen met een e-bike betrokken bij een verkeersongeval, in 2018 was dit aantal in mei 128.

Sinds 2014 zijn in Nederland 102 e-bikers omgekomen in het verkeer. Tot en met september 2017 ging het nog om 79 overleden e-bikers. Sindsdien zijn er nog 23 dodelijke ongelukken geweest. Vooral in de maand mei vonden er meer ongelukken plaats. In mei 2017 waren er 75 mensen op een e-bike betrokken bij een ongeval. In mei van dit jaar waren dat er 128.

Uit onderzoek naar de aard van ongevallen blijkt dat elektrische fietsen vaker van de zijkant worden aangereden. ,,Dit kan erop duiden dat medeweggebruikers de snelheid van e-bikes niet goed inschatten”, analyseert Egbert-Jan van Hasselt, die bij de politie verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid. ,,Als je afslaat denk je bijvoorbeeld: daar kan ik nog wel voor langs. Maar pas op! E-bikes zijn sneller dan je denkt!” Ook de ANWB roept automobilisten op beter uit te kijken voor snelle fietsers. ,,Automobilisten, houd e-bikers in de gaten”, verklaart Ad Vonk van de ANWB. ,,Er zijn steeds meer e-bikers, ze zijn snel en letten niet altijd goed op.”

Opmerkelijk is dat van alle fietstypen de e-biker het veiligste rijgedrag vertoont, meldt het SMART-rapport. Ongelukken met e-bikes vinden met name in de middaguren plaats op doordeweekse dagen. De grootste groep slachtoffers zijn 45 jaar of ouder. Ook bij 16-jarige e-bikers is er een piekje in de betrokkenheid bij ongelukken.

Volgens STAR gedragen e-bikers zich vaak veilig op de weg. Slechts in 10% van de gevallen is een bestuurder van een elektrische fiets de veroorzaker van het ongeluk. Dat is iets minder vaak dan bij gewone fietsers. Brom- en snorfietser zijn drie keer zo vaak zelf de oorzaak van een ongeval waarbij ze betrokken zijn. E-bikes zijn ook minder vaak betrokken bij eenzijdige ongelukken dan brom- en snorfietsers.

Volgens STAR komen ongelukken met e-bikes relatief vaak voor op rotondes en driesprongen. Op de rechte weg worden elektrische fietsen juist minder vaak aangereden dan gewone fietsen en brom- en snorfietsen.

Bron AD en Telegraaf