“Een adequate geurbehandeling na een calamiteit draagt bij aan een hogere klanttevredenheid”

“Voor gedupeerden is een schade vaak een traumatische ervaring, vooral een brand. Wij ervaren bij onze dagelijkse werkzaamheden dat vooral bij een brandschade – en in iets mindere mate ook bij waterschade – mensen de geur nog een tijd lang blijven ruiken. Opvallend is dat zij de stank in de meeste gevallen vaker en ook langer ervaren dan anderen die de calamiteit niet hebben meegemaakt. Sterker nog, een gedupeerde die daadwerkelijk vlammen in zijn woning heeft gezien, blijft vaker en langer een stanklucht ruiken dan een betrokkene die geen vuur heeft gezien.” Dat zegt Thomas van der Weiden, operationeel  directeur bij Dolmans Calamiteiten Diensten, in een interview in het gisteren (9 november) verschenen digitale magazine van Risk & Business.   

Na een brand, waterschade of schimmelprobleem blijft vaak een penetrante stank hangen die moeilijk te verwijderen is. Van der Weiden: “Voor betrokkenen is dat een vervelende herinnering aan een nog onaangenamere situatie. Bij Dolmans hebben we de  kennis, middelen en speciale apparatuur in huis om nare geuren zo snel mogelijk weg te nemen. Daarbij gaan we vaak een stapje verder dan alleen het verwijderen van de stank en proberen we actief met de opdrachtgever en betrokkenen mee te denken en zorg te dragen voor een positieve geurbeleving.”

Volgens  Van der Weiden is geur ‘een kwestie van beleving’ is. “Het is een mindset. Door hier slim en professioneel mee om te gaan kan adequaat worden ingespeeld op de emoties van klanten en op die manier kan de beleving in positieve zin worden bijgedraaid. Betrokkenen reageren positief. Een adequate geurbehandeling zorgt honderd procent voor een hogere  klanttevredenheid. En dat zonder veel extra kosten. Zeker als je bedenkt dat mensen eerder in hun eigen huis kunnen blijven wonen en er dus minder kosten voor vervangende  huisvesting worden gemaakt.”

Dolmans Calamiteiten Diensten is niet de enige reconditioneerder die geurmanagement toepast. “Maar we lopen hierin wel voorop.  We zien het vooral als aanvulling op ons dienstenpalet, waardoor we de performance van onze corebusiness verder kunnen optimaliseren.” Behalve bij schade in opdracht van de verzekeringsbranche wordt het geurmanagement ook meer en meer in andere bedrijfstakken toegepast, zoals door VvE’s en woningbouwcorporaties.

Geurmanagement is één van de specialismen waarmee Dolmans zijn dienstenpalet de laatste jaren heeft uitgebreid. Lucht- en vetkanaalreiniging en  schimmelbestrijding (een toenemend probleem na vooral waterschade) zijn de andere.  “Een bewuste keuze uit oogpunt van de one-stop shop-gedachte”, benadrukt Van der Weiden. “Aanvankelijk hebben we deze werkzaamheden uitbesteed aan externe bedrijven, omdat we het specialisme nog niet zelf hadden ontwikkeld. Nu doen we het zelf, omdat we hiervoor de specialisten – en daarmee de kennis – in eigen huis hebben. Daarvoor hebben we een aantal medewerkers speciaal opgeleid en aangenomen.”