Duitsland: banden oorzaak bij bijna een derde van de ongevallen

Bijna een derde van de verkeersongevallen in Duitsland is toe te schrijven aan banden. Van alle geregistreerde 3.636 verkeersongevallen in 2015 werd in 1.117 gevallen banden als technisch mankement aangevoerd. Dat is veel meer dan bijvoorbeeld verlichting (642), remmen (612), stuurinrichting (175) en trekhaak (55).In Duitsland bestaat strikte regelgeving voor de banden. Het staat zelfs op het kentekenbewijs. Hiervan afwijken is zonder herkeuring niet toegestaan. “In Nederland mag meer en is minder handhaving. Je kunt daarom op je vingers natellen dat het bij ons veel slechter gesteld moet zijn”, zegt Edwin Brinksma van bandenorganisatie VACO. “Mensen staan er niet bij stil.”

Bovag en Vaco lieten onderzoeksbureau Markteffect onderzoek doen naar de bandenkeuze van automobilisten in de winter. 863 particuliere automobilisten werden ondervraagd. Een op de zes respondenten wist niet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust. Ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel. 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor het goedkoopste rubber. De branche-organisaties noemen de uitkomsten zorgelijk.

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Toch willen de brancheorganisaties dat de overheid ingrijpt. “Wij zouden graag zien dat ongevalsgegevens openbaar worden”, zegt Eckhardt. “Veel van die info blijft nu in de politiearchieven liggen.”Ongevallenanalyses leveren volgens de brancheorganisaties veel bruikbare gegevens op. “Als bij ongelukken in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden betrokken zijn of zelfs de veroorzaker zijn, dan lijkt ons dat relevante informatie”, zegt Eckhardt. “Het zou enorm helpen als meer informatie beschikbaar wordt gesteld aan de branche en de verzekeraars. Dat is ook goed voor de bewustwording van de weggebruikers.”