Dolmans Calamiteiten Diensten komt met zegelbox: Emotie verhindert gedupeerden aan hun persoonlijke spullen te denken

Spullen waar de één niets bij voelt zijn de ander juist heel dierbaar. Om gedupeerden bij schade een kans te geven persoonlijke spullen waar ze zich emotioneel mee verbonden voelen veilig te bewaren, bieden wij hen vanaf deze maand een fysieke box: de Zegelbox. Deze recente innovatie van Dolmans Calamiteiten Diensten creëert een duidelijk onderscheid tussen waardevolle en beschadigde spullen; niet alleen voor gedupeerden maar ook voor onze eigen medewerkers.

De situatie waarin een Zegelbox goed van pas komt


Operationeel directeur Thomas van der Weiden: “Wanneer medewerkers bij bijvoorbeeld brand- of waterschade een woning binnenkomen, treffen ze  vaak klanten aan die door emoties overmand zijn. Die denken er dan niet aan om hun persoonlijke spullen te verzamelen terwijl ze dat wel zouden moeten. Zeker als hun huis dusdanig beschadigd is dat ze tijdelijk op een andere plek moeten verblijven. Papieren van de verzekering of de bank hebben ze immers nodig om de problemen die zijn ontstaan op te lossen en weer verder te gaan met hun dagelijkse leven.”

De plek om alle dierbare spullen in te bewaren

Om die persoonlijke spullen niet kwijt te raken of te vergeten, is daar nu de Zegelbox. Dat is een doos waarin bewoners al hun belangrijke spullen kwijt kunnen. Gedupeerden krijgen deze bij aankomst van een medewerker van Dolmans en kunnen de box vullen met spullen die voor hen het meest waardevol en onmisbaar zijn. Zij nemen de box zelf mee zodat ze hun persoonlijke spullen ten allen tijde bij de hand hebben.

Van der Weiden: “Dat gedupeerden eigen verantwoordelijkheid hebben bij het verzamelen en bewaren van de spullen, betekent natuurlijk niet dat wij als Dolmans geen verantwoordelijkheid zullen dragen rondom de Zegelbox. In geval van nood kunnen ook wij zorgdragen voor de box met inhoud. Dit doen wij alleen als de gedupeerde op een plaats verblijft waar de box niet mee naar toe kan gaan. De spullen in de box worden dan zorgvuldig geregistreerd en de box wordt verzegeld in het bijzijn van de gedupeerde en een medewerker van Dolmans. Zo garanderen wij dat de spullen veilig bewaard blijven.

De inbreng van de gedupeerde is nodig!

Hij vervolgt: “Als Dolmans zien we deze doos voornamelijk als een tool waarmee we gedupeerden stimuleren de spullen waaraan ze gehecht zijn zelf te bewaren. Al functioneert de box ook voor onze medewerkers als herinnering om gedupeerden eraan te herinneren hun persoonlijke spullen te verzamelen en die vervolgens zelf te bewaren. Wij kunnen nu eenmaal niet voor een gedupeerde bepalen welke spullen emoties oproepen, mede daardoor waardevol zijn, en zodoende bewaard moeten worden. De inbreng van gedupeerden is voor ons dus van groot belang. Emotie laat zich immers moeilijk verzekeren”, benadrukt Van der Weiden.