Dieselschandaal: juridische kosten doorbreken grens van 1 miljard euro

Het aantal rechtszaken tegen autofabrikanten wegens manipulatie van uitlaatgassen blijft stijgen. En daarmee de kosten voor advocaten, rechtbanken of schade-experts en – taxateurs. Voor rechtsbijstandsverzekeraars is het dieselschandaal nu al de duurste schade uit de geschiedenis met een geraamd schadebedrag van reeds 1,06 miljard euro.  Het einde van het dieselschandaal is nog niet in zicht. Volgens de Richterbund,  de Duitse Vereniging van Rechters, waren er vorig jaar alleen al zo’n 30.000 nieuwe rechtszaken tegen autofabrikanten.

Bijna zes jaar nadat uitlaatgasmanipulatie in dieselvoertuigen bekend werd, stijgen de proceskosten onverminderd. Eind mei hadden rechtsbijstandverzekeraars meer dan een miljard euro uitgegeven aan juridische, gerechts- en expertisekosten. Dat blijkt uit het laatste onderzoek van de Duitse Verzekeringsvereniging (GDV). Sinds de laatste telling in oktober 2020 zijn er zo’n 60.000 rechtsbeschermingszaken en extra kosten van meer dan 250 miljoen euro bijgekomen.

 

Duurste schade in de geschiedenis van rechtsbijstandverzekeraars

“Het dieselschandaal is tot nu toe de duurste schadegebeurtenis in rechtsbijstandsverzekeringen”, zegt GDV-directeur Jörg Asmussen. Een einde aan de procedure is niet in zicht; de kring van betrokken fabrikanten groeit nog steeds. “De totale waarde in geschillen van alle diesel rechtsbijstandzaken die door rechtsbijstandsverzekeraars worden behandeld, is inmiddels gestegen tot ruim negen miljard euro”, vervolgt Asmussen.

 Eind mei hadden meer dan 350.000 klanten een beroep gedaan op hun rechtsbijstandsverzekering in een geschil met autofabrikanten over vermeend gemanipuleerde emissies. Het gemiddeld geschilbedrag per dieselzaak is opgelopen tot circa 26.000 euro. De reden hiervoor zijn duurdere voertuigen, recentelijk bijvoorbeeld stacaravans.In totaal behandelen rechtsbijstandverzekeraars jaarlijks ruim vier miljoen zaken en besteden daar zo’n drie miljard euro aan.