Diefstal uit vrachtwagens fors afgenomen, maar schadelast blijft met 17,5 miljoen euro hoog

 Het aantal diefstallen van lading uit vrachtwagens is in Nederland in een jaar tijd met bijna een kwart afgenomen, zo blijkt uit het jaarrapport van TAPA, een organisatie die zich inzet om goederen te beschermen. In 2018 werden 437 inbraken geregistreerd, een jaar eerder waren dat er 579. In totaal werd er vorig jaar voor meer dan 17,5 miljoen euro buitgemaakt. De meeste inbraken werden gepleegd op parkeerplaatsen zonder toezicht. Vijf keer sloegen de inbrekers toe tijdens het rijden van de truck.

 De grootste roof was de ontvreemding van 112 ton kobalt in de haven van Rotterdam, ter waarde van 8,5 miljoen euro. Nummer twee betrof het stelen van een lading mobiele telefoons, met een waarde van ongeveer een half miljoen euro. Deze diefstal gebeurde vlakbij Schiphol. Vrachtwagens werden het vaakst geplunderd in Noord-Brabant en Limburg, waar veel transportverkeer op de weg zit. Venlo was een hotspot voor criminelen met 61 inbraakpogingen. De politie houdt routes met veel inbraken in de gaten en surveilleert extra op de A15 van Rotterdam naar Duitsland en de snelweg A67 tussen de Belgische grens en Venlo.

Als provincie scoort Noord-Brabant het hoogste. Vermoedelijk speelt ook hier een rol dat het gebied zich meer en meer ontwikkelt tot een belangrijke regio voor de Nederlandse logistiek. Mede daardoor rijdt hier veel vrachtverkeer, wat nog versterkt wordt doordat de provincie is gelegen tussen beide eerdergenoemde havens. Hier vonden dan ook 132 berovingen plaats, meer dan een kwart van het totaal

Zeilen snijden

Meest voorkomende methode is het opensnijden van zeilen. In bijna driekwart van de gevallen betrof het een truck met een ‘zachte zijkant’. Politiewoordvoerder Ed Kraszewski zegt dat er niet bij alle inbraakpogingen iets meegenomen wordt, omdat criminelen van tevoren niet weten wat er in een vrachtwagen zit. “Dieven gaan eerst in de zeilen snijden om te kijken of er wat in zit. Als ze dan bijvoorbeeld consumentenelektronica tegenkomen stelen ze er iets uit. Maar dat betekent ook dat er veel zeilen worden opengesneden waar niks uitgehaald wordt.”

Tekort bewaakte parkeerplaatsen

Een ontwikkeling die ladingdiefstal in de hand werkt, is het schreeuwende tekort aan bewaakte truckparkings. Het gros van de parkeerplaatsen in Nederland, en ook in andere landen, is onbewaakt. Weliswaar worden door de EU en de Rijksoverheid stappen gezet om dit aantal te vergroten, maar dat heeft slechts mondjesmaat geleid tot extra bewaakte faciliteiten. “‘Ook wij zien dat de meeste incidenten plaatsvinden door het opensnijden van zeilen op onbewaakte parkings’, aldus een woordvoerder van verzekeraar TVM. “We raden chauffeurs dan ook aan om daar niet te overnachten. Maar dan moeten er wel genoeg bewaakte parkeerplaatsen zijn.”

‘Wat je ook ziet, is dat een chauffeur door omstandigheden te laat op zijn losplek aankomt. Hij kan zijn lading dan niet meer afgeven en moet ergens in de buurt overnachten, met de goederen nog in zijn truck. We adviseren transporteurs te zorgen voor een goede afstemming met de planner en de opdrachtgever, zodat dit soort situaties niet ontstaan.”

Groot-Brittannië

In Nederland verdwijnt relatief vaak transportlading in handen van criminelen. In omliggende landen als België, Duitsland en Frankrijk waren er honderden incidenten minder. Daar staat tegenover dat de meeste andere landen niet zo nauwkeurig zijn in het registreren van de cijfers, verduidelijkt politiewoordvoerder Kraszewski. “Maar ik wil het probleem niet bagatelliseren. Iedere inbraak is er een te veel. We doen ons uiterste best om dit een halt toe te roepen.”

Groot-Brittannië spant de kroon met 2.585 diefstallen, meer dan de helft van alle inbraken in vrachtwagens van Europa. Tabak werd in de EU het vaakst gestolen, gevolgd door etenswaren en kleding.

Bron NOS en Nieuwsblad Transport