Het aantal gestolen elektrische fietsen is vorig jaar gestegen met circa 40%, melden NOS en AD. De krant baseert zich op cijfers van de ANWB, die fietsen verzekert. Verzekerden claimden vorig jaar ruim 3.800 gestolen e-bikes bij de ANWB, 38 procent meer dan in 2018. Nu een gemiddelde stekkerfiets al snel 2.000 euro kost, groeide de schadelast met bijna de helft (47 %). “We waren vorig jaar miljoenen euro’s extra kwijt”, zegt Bert Gelling, productmanager van de ANWB-verzekeringstak, tegen het AD.E-bikes zijn steeds populairder en maken zo’n 40% uit van de totale verkoopmarkt. Aangezien deze fietsen rond de 2.000 euro kosten, zijn ze volgens de krant gewild bij georganiseerde groepen criminelen.
“De meeste gestolen elektrische fietsen gaan linea recta de grens over”, zegt de Stichting Aanpak Fietsen en E-bikediefstal (SAFE). Dit is een samenwerking van fietsfabrikanten, -verzekeraars en de overheid. De woordvoerder zegt tegen het AD dat gepakte dieven in 95% van de gevallen criminelen uit Oost-Europa zijn.
Jongeren sneller slachtoffer
Om diefstal tegen te gaan zijn de e-bikes geregeld uitgerust met een chip. Daarmee kunnen verzekeraars de fiets opsporen, maar dan moet de diefstal wel binnen een dag worden gemeld. Anders is het voertuig een dag later in het buitenland, waarschuwt de ANWB. Elektrische fietsen van jongeren worden naar verluidt drie keer vaker gestolen dan van ouderen. 55-plussers zetten hun e-bike sneller veilig op slot in een schuur of berging, geeft de ANWB als verklaring. Terwijl scholieren zo’n fiets bijvoorbeeld vaker in de stad neerzetten bij een avondje uit.
De ANWB, die meer dan honderdduizend fietsen verzekert, wijt de toename aan de doorbraak van de e-bike naar het grote publiek. Vorig jaar werden liefst 420.000 e-fietsen gekocht, ze maken inmiddels ruim 40%t van de totale verkoop uit. ,,De stekkerfiets werd tot voor kort vooral recreatief gebruikt door oudere Nederlanders”, stelt Gelling. ,,Maar inmiddels rijden massa’s scholieren ermee naar school en forensen werknemers ermee naar hun werk.” Het gevolg is dat e-bikes vaker onbeheerd op openbare plekken worden gestald. ,,Vooral winkelcentra, treinstations en uitgaansgebieden zijn ware diefstalhotspots.”
Functioneel gebruik
Concurrenten
bevestigen de trend. ,,Bij ons gaat het om soortgelijke percentages als bij de
ANWB”, zegt Douwe Boeijenga van Enra, Daarbij geldt: hoe jonger de verzekerde,
hoe sneller een e-bike wordt ontvreemd, stelt Allianz Assistance. ,,De e-bike
van een scholier van 16-20 jaar wordt tot drie keer zo vaak gestolen als
van een 55-plusser”, ziet marketing manager William Schoonderbeek. Dat komt
doordat jongere gebruikers e-bikes vooral functioneel gebruiken. ,,Denk aan
school, werk of een avondje uit. Bij ouderen is het gebruik voornamelijk
recreatief, daarna staat hun e-bike vaker veilig op slot in de schuur of de
berging.”
Volgens directeur Boeijenga van Enra verschilt ook het dievengilde. ,,Waar
gewone fietsen vooral door gelegenheidsdieven worden gestolen, zijn e-bikes het
terrein van georganiseerde groepen criminelen, die in diverse delen van het
land opduiken.”
Georganiseerde misdaad
Dat
e-bikes voor de georganiseerde misdaad interessant zijn komt door hun hoge
waarde, zegt Jeroen Snijders Blok van de Stichting Aanpak Fiets- en
E-bikediefstal (SAFE). Daar komt bij dat de e-bike in ons land wijdverspreid
is, maar in de rest van Europa nu pas opkomt. Zeker in heuvelachtige gebieden
zijn ze een uitkomst. ,,De meeste gestolen elektrische fietsen gaan linea recta
de grens over.” Een heel goed overzicht heeft SAFE nog niet, maar veel e-bikes
lijken in Oost-Europa te eindigen. ,,Gepakte dieven blijken in 95% van de
gevallen Oost-Europeanen.”
Om diefstal tegen te gaan, worden e-bikes door fabrikanten en verzekeraars
steeds vaker uitgerust met een speciale chip. De ANWB introduceerde in 2018 een
speciale e-bikepolis, waarbij een gps-chip aan het slot gemonteerd is. ,,Van
alle gestolen fietsen met zo’n zender weten wij twee derde terug te vinden”,
zegt Bert Gelling van ANWB. ,,We hebben daarvoor een speciaal recoveryteam.”
Extra voordeel is dat zo regelmatig complete opslagplekken en
distributieplekken voor gestolen fietsen worden gevonden. ,,Dat is mooie
bijvangst.” Om e-bikes zo terug te vinden moeten verzekerden diefstal wel
meteen melden. ,,Anders is de e-bike een dag later al naar het
buitenland.”
Volgens
SAFE ligt het opsporingspercentage van connected bikes met 80 procent zelfs nóg hoger. ,,Dat
werkt echt heel goed”, zegt voorzitter Snijders Blok, eerder directielid van
Accell Group, de fabrikant achter Batavus en Sparta. ,,Bij gewone fietsen wordt
nog geen 5% teruggevonden.”
De explosieve toename van gestolen e-bikes ten spijt, hoeven de
verzekeringspremies volgens de ANWB niet omhoog. ,,Juist door elektrische
fietsen met chips uit te rusten, hoeven wij geen hogere premie te vragen.”
Concurrent Enra voegt eraan toe dat het aantal gestolen e-bikes even hard groeit
als de verkoop. ,,Het is niet zo dat een hoger percentage e-bikes wordt
gestolen,” zegt Boeijenga.
In Duitsland keert de verzekeraar overigens alleen uit als de stekkerfiets met
een tweede slot vast stond. ,,Maar dat is hier een moeilijke maatregel, zo ver
zullen wij in Nederland niet gaan.” Wel betalen verzekerden in Nederland in
stedelijke gebieden een hogere premie dan op het platteland, doordat het risico
op diefstal in dunbevolkte gebieden kleiner is.
Bronnen NOS en AD