De vier ‘lessen’ van BELFOR DeHaDe

* Bij het herstellen van om wat voor oorzaak dan ook beschadigde machines is een nauwe samenwerking tussen klant, schade-experts en technische specialisten een absolute vereiste; 

* Het aanleveren door een bedrijf van technische informatie over het beschadigde is essentieel voor een snelle restauratie. Daarvan is lang niet altijd sprake;

* Het vakkundig reconditioneren en herstellen van machines leidt tot een enorme vermindering van de bedrijfsonderbreking en daarmee van de gevolgschade;

* Een aangepaste restauratie van de hydraulische eenheid kan toekomstige schade voorkomen.

Dat zijn enkele ‘lessen’, die Florian Maier, projectmanager bij BELFOR DeHaDe, meegaf aan de 15 relaties van BELFOR & BELFOR Technology die onlangs deelnamen aan een werkbezoek aan BELFOR DeHaDe in het Duitse Hamm. Dit innovatieve bedrijfsonderdeel van het wereldwijd actieve reconditionerings- en schadeherstelbedrijf heeft zich in de 45 jaar van zijn bestaan ontwikkeld tot een specialist op het gebied van de renovatie en reparatie van machines en installaties.

De gasten, werkzaam bij MS Amlin, DSV, Lengkeek, Sedgwick en Woodgate & Clark, kregen na de ontvangst met lunch een uitgebreid programma voorgeschoteld. Managing Director Dr Alexander Galloy gaf een uitgebreide uiteenzetting over het bedrijf en het brede palet van diensten dat wordt geboden aan bedrijven alsmede de vele voordelen ervan in tijd en geld. “Ook de huidige lange levertijd van vervangende onderdelen werkt de voorkeur voor professioneel schadeherstel in de hand. De levertijd vóór corona bedroeg gemiddeld één week en erna maar liefst 16 weken.”  

De werkzaamheden zijn onder te verdelen in een vijftal hoofdgroepen. De hoofdmoot van het werk wordt gevormd door het reconditioneren van de machines die door een water- of brandschade en/of contaminatie met vloeibaar gas zijn aangetast en het herstellen van machines na fouten en storingen. Door de jarenlange ervaring en kennis van zaken kunnen gespecialiseerde medewerkers de oorzaak van de onderliggende storing (elektronisch, mechanisch) snel en vakkundig analyseren. Daarnaast verzorgt BELFOR DeHaDe voor een duizendtal bedrijven ook het reguliere onderhoud in opdracht van industriële klanten en houdt het zich bezig met het auditen en meten van machines. Ook biedt het bedrijf services op het gebied van automation & robotics, – “Dat is dé toekomst”, aldus Galloy – waaronder het verzorgen van het bieden van backups en herstel van data na brand- of waterschade, en het leveren van vervangende onderdelen en het restaureren van elektronische componenten en fabricage van tijdkritische reserveonderdelen.

Dat kunnen zowel conventioneel gefabriceerde onderdelen zijn dan wel via eigen of elders via 3D-printing gemaakte spare parts. Daartoe is DeHaDe onder meer businesspartner en preferred solutionpartner van meerdere machinefabrikanten waardoor verschillende contractmodellen beschikbaar zijn. “Mede door de voortschrijdende technologische ontwikkelingen is op dit vlak steeds meer mogelijk. Onze mensen leren dagelijks bij”, aldus Galloy, volgens wie het dienstenpalet wordt gecompleteerd met het volledig herstellen van machines naar de situatie van vóór de calamiteit die volledig voldoen aan de gevraagde veiligheidseisen en draagt BELFOR DeHaDe desgewenst zorg voor het verpakken en vervoeren van grote machines. Daartoe beschikt het bedrijf over een tweetal productiesites van 4.000 m2 die ruimte biedt voor kranen tot 10 ton.

Aansluitend kregen de deelnemers verdeeld in twee groepen een rondleiding door de werkplaats en fabriekshal, waarbij onder meer demonstraties werden gegeven van het meten en kalibreren en van 3D-printing. Ook kon een kijkje worden genomen in de zeer geavanceerde mobiele werkunit die kan worden ingezet bij grote projecten op de schadelocatie en presenteerde  Florian Meier aan de hand van een aantal voorbeeldcases de werkwijze en aanpak van BELFOR DeHaDe.  Beide voorbeelden verschaften de deelnemers een prima inzicht wat er bij dergelijke calamiteiten zoal om de hoek komt kijken, wat de herstelmogelijkheden zijn en wat de voordelen van het schadeherstel van machines, zowel financieel als technisch.

Het volledige verslag van dit werkbezoek kunt u hier lezen: http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2022/07/RB-3_2022.pdf