Dé Letselschadehulpdienst: Hulpverlening aan letselschadeslachtoffer moet eerste stap in proces zijn

De Gedragscode Behandeling Letselschade start met het wijzen van slachtoffers op het recht van inschakeling van een belangenbehartiger. Martin de Haan (links) en Toine Raasveld, beiden initiatiefnemers van Dé Letselschadehulpdienst, pleiten voor toevoeging van een ‘beginsel 0’ aan de code. Dit beginsel zou moeten starten met de vraag aan het slachtoffer: “Wat heeft u nodig?”.

Volgens Martin de Haan (Generaal Manager Personen, NIVRE-re en tevens register arbeidsdeskundige bij Sedgwick) en Toine Raasveld (directeur van Raasveld Expertise) is belangenbehartiging niet het eerste waar een slachtoffer aan denkt. “Primair wil een slachtoffer dat zijn privésituatie zo stabiel mogelijk blijft ofwel dat het huishouden doordraait, dat de kinderen naar school kunnen, dat de hond wordt uitgelaten, maar ook dat het vervoer van een eventueel ziekenhuisbezoek is geregeld. Het slachtoffer is er erg bij geholpen als deze zaken hem uit handen worden genomen en direct voor hem worden geregeld. Dit bevordert zijn herstel aanzienlijk.”

 

Positief over Gedragscode

Ondanks hun pleidooi zijn De Haan en Raasveld positief over de huidige Gedragscode. “Door de code is er veel verbeterd. Er zijn belangrijke stappen in de goede richting gezet. Het is daarom nu tijd om daar met ‘beginsel 0’ een volgende stap aan toe te voegen. Als de focus vanaf het begin op de mens wordt gericht, dan zal ook het proces verbeteren. Bovendien wordt het werk van letselschadebehandelaar er aanzienlijk leuker op doordat je iets voor mensen kunt betekenen in plaats van dat je voornamelijk met het proces bezig bent. Slachtoffers zelf ervaren het als een grote plus als het over hen gaat.”

 

Het feit dat er meer aandacht is voor het proces wil volgens de pleitbezorgers niet zeggen dat het belang van het slachtoffer onvoldoende wordt erkend. “Het heeft meer met mindset te maken en met hoe het proces nu is georganiseerd. Het lijkt allemaal heel logisch, maar toch is de praktijk weerbarstiger. In feite hebben alle partijen in het letselschadeproces hetzelfde belang, namelijk dat het goed gaat met het slachtoffer. Als we dat met elkaar kunnen realiseren, dan gaat het proces ook veel vloeiender verlopen.”

 

De kosten voor de voorgestelde aanpak zouden niet anders zijn dan hoe het nu is geregeld. “Het feit dat slachtoffers alleen worden gewezen op het inschakelen van een belangenbehartiger en niet (ook) op herstelgerichte dienstverlening (hulp in natura) zien wij als een gemis in de basis.  Sterker nog, op het moment dat de hulp geregeld is, heeft het slachtoffer een betere focus op herstel en verloopt het proces beter. In het belang van de hele branche en alle betrokkenen is het daarom noodzakelijk dat we gezamenlijk een stap voorwaarts zetten en herstelgerichte dienstverlening direct en actief aan het slachtoffer aanbieden.”

 

Onderzoek IIC: Verzekeraars mijden massaal dekking voor schade door huisdieren

Inboedelverzekeraars vergoeden bijna nooit schade die is

veroorzaakt door huisdieren, ook niet vanuit een allriskdekking. Deze conclusie trekt het Inboedelverzekering Informatie Centrum (IIC) op basis van eigen onderzoek. In totaal werden de polissen van 30 verzekeraars onderzocht. Bij slechts drie verzekeraars valt schade door huisdieren onder de allriskdekking van de inboedelverzekering.

 

“Heeft een hond in zijn enthousiasme een glas rode wijn omgestoten over het nieuwe kleed? Deze schade wordt enkel gedekt vanuit de inboedelverzekering van ING, Nationale Nederlanden en Verzekeruzelf. De polissen van deze drie verzekeraars zijn in het algemeen het meest huisdiervriendelijk. ‘Max&Luna’, het grootste online platform voor honden- en katteneigenaren, ziet dit als een gemiste kans. ‘’De ruim 4 miljoen honden en katten in Nederland zijn voor hun baasjes als kinderen. Het is daarom vreemd dat schade veroorzaakt door kinderen in het algemeen

wel (aanvullend) verzekerd kan worden en door huisdieren niet. Dit terwijl de ontwikkeling van huisdieren qua groei veel sneller gaat dan bij kinderen en deze vaak alleen in het eerste jaar (als pup of kitten) soms schade in eigen huis aanrichten”, aldus Stefan van den Berg,

directeur van Max&Luna.

 

Schade aan huisdieren ook gedekt

Verzekeraars beschouwen huisdieren vaak als een onderdeel van de inboedel. In totaal keert 70% van de inboedelverzekeraars schade aan huisdieren uit. Een vergoeding wordt dan gegeven als huisdieren gewond raken of gestolen worden. Hier worden echter wel strenge voorwaarden aan verbonden die per verzekeraar sterk variëren.

Meer informatie over dit onderzoek is terug te zien op de onderzoekspagina van het I.I.C. https://www.inboedelverzekering.com/onderzoek-huisdieren-en-inboedelverzekering-2018/