DAS ziet sterke stijging ontslagzaken door coronacrisis

Juridisch dienstverlener DAS ontvangt sinds het begin van de coronacrisis steeds meer vragen over werk en daaraan gerelateerde onderwerpen. Ten opzichte van april dit jaar is er sprake van een verdubbeling van het aantal vragen. DAS ontvangt ruim 50 meldingen per dag waarbij een bedrijfseconomische reden wordt opgegeven voor ontslag of het sluiten van een vaststellingsovereenkomst.

In maart ontving DAS vooral vragen over arbeidsomstandigheden, zoals het recht op een veilige en gezonde thuis werkplek. Vanaf april gaan de vragen steeds meer over arbeidsvoorwaarden. Mag een werkgever om loonoffers vragen, moeten werknemers verplicht vakantiedagen opnemen en mag er minder of later vakantiegeld worden overgemaakt? Vanaf mei stijgt het aantal vragen over het dienstverband zelf, zoals ontslag of een vaststellingsovereenkomst (vso) waarmee het dienstverband wordt beëindigd. Het lijkt erop dat de economische gevolgen van de coronacrisis opspelen.

Dashboard arbeidszaken

DAS verwacht op basis van deze eerste signalen dat het aantal vragen en meldingen over ontslag en vso in het najaar toeneemt. Om vragen voor te zijn publiceert DAS een checklist op haar website met daarin tips waarop je moet letten als er een vso op tafel ligt. DAS publiceert per kwartaal een dashboard met daarin de belangrijkst cijfers en trends, met deze keer aandacht voor arbeidszaken.

Enkele cijfers uit de dashboard:

  • DAS ontving in het tweede kwartaal 57% meer online vragen;
  • En daarnaast kwamen meer dan 50 vragen per dag binnen over ontslag en per maand meer dan 100 vragen over de vaststellingsovereenkomst;
  • 40% van alle arbeidsvragen gingen over het beëindigen van het dienstverband;
  • Vragen over de vaststellingsovereenkomst vormden de grootste stijger qua vragen (+ 84%), gevolgd door de beëindiging via UWV (+ 46%) en het uitbetalen van salaris (+ 22%)