Crawford & Company ziet ook in Nederland groeimogelijkheden op het gebied van massaclaims

 

‘Een typisch Amerikaans verschijnsel.  Zo worden massaclaims vaak gezien. Niet geheel onbegrijpelijk, omdat  deze claimvorm, waarbij groepen van (vermeende) gedupeerden gezamenlijk via een rechtszaak een schadeclaim indienen tegen een bepaalde partij, zich vooral manifesteert in de Angelsaksische landen: VS, Canada, Australië en – in nog mindere mate – Groot-Brittannië. Maar dat beeld kan snel veranderen, zeker nu er in de Tweede Kamer een wetsvoorstel ligt inzake Collectieve Schadevergoeding. Hierdoor wordt het voor partijen makkelijker en aantrekkelijker om in ons land een dergelijke massaclaimprocedure (action) te starten. En dat terwijl  ons land de afgelopen jaren al volgens velen een waar Mekka is geworden voor massaclaims. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld Shell, Converium en de Staatsloterij.’

 

Bij Crawford & Company zien ze hierdoor dan ook groeimogelijkheden voor het Nederlandse bedrijf.  “Niet zo zeer door als vertegenwoordiger op te treden van één van de bij het (juridisch) geschil betrokken partijen, maar meer in de objectieve, onpartijdige afhandeling van de vele schadeclaims zodra betrokkenen een overeenkomst met elkaar hebben bereikt over de uitgangspunten van de schadevergoeding. Wij voeren derhalve de gemaakte afspraken tussen partijen uit. Als objectieve derde leggen wij daarbij de claim van de benadeelde langs de contractuele lat van de settlement agreement”, benadrukken George Oostrom, Vice-President  en Managing Director Benelux & France, en Rianne Baumann, Vice-President  Global Markets en Operations Director Non-Marine. Zij zeggen daarbij met name te denken aan de uitvoering van deze werkzaamheden door het in claimsmanagement gespecialiseerde bedrijfsonderdeel Broadspire. “De aanpak bij de afhandeling van massaclaims is goed te vergelijken met de werkzaamheden op het gebied van de grote recalls, zoals die bijvoorbeeld in de medische wereld plaatsvinden”.

Toevlucht in Nederland

Massaclaims zijn op zich niet nieuw, maar de toevlucht in Nederland is dat wel. Rianne Baumann licht toe: “Garden City Group, een dochteronderneming van Crawford, legt zich reeds sinds jaar en dag toe op het verrichten van legal administration services en heeft dan ook als dusdanig geacteerd in zaken zoals Royal Ahold en Converium. Nadat er een settlement agreement tot stand komt en Garden City Group wordt benoemd ten behoeve van de legal administration, doet zij er alles aan om zo veel mogelijk claimanten te bereiken en hun claims in behandeling te nemen in lijn met de uitgangspunten van de settlement agreement.” Inmiddels heeft de Garden City Group een vestiging in Londen en zal zij haar vleugels ook uitslaan naar Amsterdam voor de activiteiten in Nederland en de rest van Continentaal Europa.

George Oostrom vult aan: “Je ziet wereldwijd het aantal massaclaims toenemen. Een bekend voorbeeld van recente datum zijn bijvoorbeeld de schadeclaims aan het adres van VW. Maar ook in Nederland is dit fenomeen in opkomst. Denk bijvoorbeeld aan de woekerpolisaffaire en de recente zaak rond de Staatsloterij, maar ook de tientallen juridische acties die beleggersvereniging VEB  heeft aangespannen voor de aangesloten leden tegen verschillende bedrijven. Tekenend is dat er zelfs sprake is van een wildgroei aan claimstichtingen en dat er al gedacht wordt aan een keurmerk voor dit soort stichtingen.”

Toename verwacht

Baumann en Oostrom zeggen ervan overtuigd te zijn dat het aantal massaclaims de komende jaren zullen toenemen, ook in ons land.  Zij wijzen in dit verband op het Wetsvoorstel Collectieve Schadevergoeding, waardoor het naar verluidt makkelijker en aantrekkelijker wordt voor partijen om een massaclaim te starten in ons land, ook al gaat het om een zaak uit het buitenland.

Bij Crawford houden ze rekening met een toename aan werk voor Broadspire. “Het is interessant,  maar vooral intensief werk, al zal het zeker niet om een groot aantal zaken op jaarbasis gaan. We zijn er als Crawford/Broadspire in elk geval klaar voor, kunnen mensen ervoor vrijmaken en in voorkomende gevallen terugvallen op de ervaring van Garden City Group”, aldus Rianne Baumann. George Oostrom vult aan: “We zien de objectieve afwikkeling van massaclaims, nadat partijen een overeenkomst hebben bereikt over het geschil, als een welkome uitbreiding van ons dienstenpalet. Het zal zeker niet om tientallen zaken per jaar gaan, maar gemiddeld één of twee massaclaims per jaar achten wij zeker mogelijk.”