Congres Automotive Insiders op 5 maart a.s. in Bunnik: ‘Autoschadeherstel: Veiligheid gegarandeerd?!’

Kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders verzorgt op 5 maart a.s. vanaf 15.30 uur (ontvangst vanaf 14.30 uur) in de Landgoederij in Bunnik een congres met als titel ‘Autoschadeherstel: Veiligheid gegarandeerd?!’over schadeherstel Hierbij zal het thema ‘veiligheid’ vanuit diverse invalshoeken worden belicht.

In een toelichting op het congres schrijft organisator Automotive Insiders: “In discussies over schadeherstel ging het de laatste jaren vooral over de kwaliteit van het werk en de daarmee samenhangende veiligheid van de inzittenden. Kampen stonden en staan regelmatig tegenover elkaar. Voor Automotive Insiders de hoogste tijd om ‘veiligheid’ als thema op de eventagenda te plaatsen.Waar de één gepassioneerd de noodzaak van merkerkenning benadrukt, is de ander er stellig van overtuigd dat complexe schades ook bij de universele hersteller in goede handen zijn. Beide kampen merken overigens op dat geen enkel schadeherstelbedrijf volledig kan rondkomen van uitsluitend merkerkend werk. Ligt de ‘handel’ eenmaal op de stoep, dan wordt deze nooit en door niemand geweigerd.”

Programma

Tijdens dit AI-event wordt ‘Dossier Schade’ vanuit verschillende invalshoeken belicht. De aftrap komt van Gerben Batstra, Director Customer Service van Volvo Nederland. De Zweedse fabrikant is hét merk bij uitstek dat veiligheid als usp heeft. Het begon lang geleden met de vrijgave van de rechten voor de 3-punts veiligheidsgordel. Als meest recente ontwikkeling kondigde Volvo een begrenzer op 180 km/uur aan voor zijn nieuwe modellen.

Over de opkomst van de elektrische auto is al veel gezegd en geschreven. Tot op heden ontbreekt echter een grondige analyse van de opkomst van de elektrische auto – en wat die betekent voor alle stakeholders in de branche. Arno Onink (directeur-eigenaar Trend-Rx) en Automotive Insiders hebben de taak op zich genomen om de impact van elektrificatie te onderzoeken. Tijdens het event geeft Arno een sneak preview.

In zijn bijdrage zal Paul Dietz (Divisiemanager Toezicht en Beoordeling bij de RDW) duidelijk maken waarom de organisatie zich zorgen maakt over herstel van zware en complexe schades. Niet alle zware klussen worden namelijk geregistreerd; bij de keuring is niet altijd goed vast te stellen of er volgens voorschriften gerepareerd is. Doel is dat een voertuig na een herstelde schade net zo veilig is als vóór de aanrijding. De RDW is hiervoor inmiddels een project gestart en wil er in samenwerking met de branche invulling aan geven. In zijn bijdrage zal Paul aangeven hoe.

Ellen Berends is in dienst bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid en is medeauteur van een rapport over ADAS. Ze kwam met een opmerkelijke conclusie: automobilisten zijn onvoldoende bekend met de werking van ADAS. En dat terwijl ze nog altijd verantwoordelijk zijn voor de besturing van hun voertuig. Welke rol kunnen – of is het moeten? – schadeherstelbedrijven in deze discussie spelen? Wat te doen als een bestuurder je vraagt om ADAS-functies uit te schakelen? En wat vertel je de eigenaar van de auto na een software update van één of meerdere systemen?

Uitsmijter is Jan Lammers, autocoureur en directeur van de Grand Prix Nederland. Hij heeft 11 nationale en internationale kampioenschappen op zijn naam staan, races gewonnen in Tourwagens, Sportscars en Formule-auto’s en behaalde in totaal +/- 150 podium finishes. Op dit moment is hij veel in beeld als directeur van de Grand Prix van Nederland die in 2020 na 35 jaar weer zal aandoen.

Medepresentator van het event is Jasper Verweij.