CED’s Meldpunt Bijzondere Zaken bespaart verzekeraars 2 miljoen euro

Het twee Jaar bestaande Meldpunt Bijzondere Zaken van CED meldt allen al  al in het boekjaar 2016/2017 met het opsporen van frauduleuze claims haar klanten ruim 2 miljoen euro heeft bespaard aan schades die niet hoefden te worden uitgekeerd.  
Het Meldpunt Bijzondere Zaken (MBZ) van CED detecteert raude, zowel via automatische indicatoren als op basis van fraudesignalen van de experts. “Omdat wij veel contact hebben met verzekerden, zijn wij een belangrijke schakel in het opsporen van fraude. Met het MBZ zorgen we voor een goed fraude-bewustzijn binnen CED en voor een actief anti-fraudebeleid, ook bij onze klanten. En met succes: we realiseerden maar liefst 2 miljoen euro schadebeperking.”

Micha Frenken van het Meldpunt Bijzondere Zaken: “Opsporing van verzekeringsfraude begint bij een sterk fraudebewustzijn: zorg dat je alert bent op de indicatoren van fraude. Soms zit dat in relatief kleine bedragen, zoals bij een melding van een aanrijding tussen een bus en een scooter. De scooterrijder claimde dure spullen die bij de aanrijding zouden zijn beschadigd. Na onderzoek bleek het eerder om gebruiksschade te gaan dan om schade door aanrijding. De buschauffeur getuigde bovendien dat het slachtoffer bij de aanrijding geen van de geclaimde items bij zich had. Dat scheelde de verzekeraar een uitkering van
€ 1.245,-.”

“In sommige gevallen gaat het echt om veel geld”, vertelt Frenken. “Zo kregen we een melding van een auto die die tegen een vast object aan was gereden, met grote fysieke schade tot gevolg. De verzekerde verklaarde dat de bijrijder gewond was. De expert had al snel het vermoeden dat dit niet klopte en meldde dit bij het MBZ. En inderdaad, er zaten alleen aan de bestuurderskant beschadigingen en gebruiks- en bloedsporen. Conclusie: tijdens het ongeval zat niemand in de bijrijdersstoel. De bestuurder was de gewonde, droeg geen gordel en had bovendien gedronken. Besparing voor de verzekeraar: € 30.000,-.”