CCN ontwikkelt universeel schademeldingssysteem: ‘CCN i-Report

Claims Corporation Network (CCN), het bedrijf van voormalig Van Ameyde-directeur  Cees Werff, heeft  onder de naam ‘CCN i-Report’ een universeel schademeldingssysteem ontwikkeld, waarmee verzekerden via één portal schades digitaal kunnen melden bij  alle verzekeraars. “Digitaal schade melden was natuurlijk al mogelijk, maar alleen per maatschappij. Verzekerden met schade moeten zich dan voor elke verzekeraar waar zij verzekerd  zijn een aparte meldingsprocedure starten. Bij ons kunnen verzekerden zich in drie eenvoudige stappen registeren en vervolgens de schades melden bij alle verzekeraars”, aldus Werff, volgens wie onderzoek uitwijst dat 80% van alle consumenten het lastig, tijdrovend en complex vinden om een schade online  te melden. CCN biedt deze methode in geheel Europa aan.

Eerder dit jaar zijn CCN en incasso-en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn een strategisch samenwerkingsverband aangegaan op het gebied van het afwikkelen en incasseren van schadeclaims die onder andere voortvloeien uit motorrijtuigverzekeringen en andere verzekeringspolissen. CCN, dat reeds enkele tientallen grote Europese marktpartijen bedient zoals wagenparkbeheerders, verzekeraars en verzekeringsmakelaars, maakt daarbij gebruik maken van de backoffice-systemen en expertise van de ruim 600 medewerkers van Flanderijn. “Door de samenwerking kan CCN versneld doorgroeien als full service Third-Party Claims Administrator binnen de EU28 en daarbuiten”, verklaart  oprichter Werff.

Hij noemt het pro-actief en accuraat verwerken van schademeldingen voor verzekeraars en wagenparkbeheerders (de zogeheten Fleet Claims & Recovery Services) een snelgroeiende niche. “Om dit goed te kunnen doen is een hoogontwikkelde technische backoffice noodzakelijk. Door samenwerking te zoeken met Flanderijn hebben we daar nu toegang toe. Daarnaast is er ook steeds meer behoefte aan juridische ondersteuning bij het claimen van schade. Flanderijn heeft 14 vestigingen in Nederland en België en is daarmee één van de grootste partijen in de Benelux op het gebied van het verhalen en incasseren van vorderingen en het verlenen van juridische bijstand. We vullen elkaars activiteiten dus op een heel mooie manier aan. Daarbij is er sprake van een uitstekende culturele match.”

Om juridische en fiscale redenen worden de werkzaamheden uitgevoerd door een apart bedrijfsonderdeel, Claims Corporation Benelux BV. Cees Werff en Hans Flanderijn vormen de directie van de nieuwe onderneming. Flanderijn:“Deze stap past in ons beleid om onze dienstverlening uit te breiden, waarbij we uiteraard blijven binnen de grenzen die door wet-en regelgeving aan gerechtsdeurwaarders worden gesteld.” CCN streeft op termijn naar een volledige marktdekking in de 47 landen die zijn aangesloten bij het zogenaamde groene kaart-systeem. Dit systeem verplicht verzekeraars die motorrijtuigenverzekeringen verkopen om in elk aangesloten land een wettelijke vertegenwoordiger aan te wijzen die namens hen de schade afhandelt. “Het gaat daarbij om een kleine 2.000 autoverzekeraars. CCN is bevoegd om namens deze verzekeraars aansprakelijkheid af te wijzen of te aanvaarden en schades te regelen en te incasseren”  aldus Werff, die daarnaast nadrukkelijk aangeeft zich met CNN ook wil gaan bezighouden met TPA-werkzaamheden in andere schadeverzekeringsbranches.