CCN breidt haar activiteiten uit naar België

In geval van een vluchtvertraging hebben reizigers recht  op een schadevergoeding tot 600 euro, een recht waar slechts een zeer klein percentage van de vertraagde reizigers een beroep doet, minder dan 6%.  Zij die hun misnoegen wel uiten bij de luchtvaartmaatschappij botsen vaak op lange juridische procedures die uiteindelijk nergens toe leiden. Daar brengt FlightclaimEU, onderdeel van de CCN Groep, verandering in. Het Nederlandse bedrijf mocht reeds duizenden reizigers over heel Europa gelukkig maken. Zij slaan nu de handen in elkaar met het Belgische WeGroup om hun diensten aan te bieden via een opvallende, nieuwe partij: de verzekeringsmakelaar. 

Jaarlijks zijn honderdduizenden Belgen het slachtoffer van een vluchtvertraging. Minder dan 6% van die reizigers doen echter beroep op hun wettelijk recht op een schadevergoeding, die kan oplopen tot 600 euro. “Vaak zijn mensen niet op de hoogte van deze mogelijkheid, en wanneer ze dat wel zijn lopen ze in veel gevallen vast op juridische procedures waarbij ze de moed verliezen”, aldus Cees Werff, CEO van Claims Corporation Network, waar FlightclaimEU deel van uitmaakt. Dankzij haar diensten kon het Nederlandse bedrijf, dat vestigingen heeft over heel Europa, reeds duizenden vertraagde reizigers van gepaste compensatie voorzien. 

De Nederlanders gaan nu dus in zee met WeGroup, de Gentse technologie startup bekend van haar virtuele kantoormedewerker voor verzekeringsmakelaars ‘Louise’. Op het eerste zicht een vreemde keuze maar niets is minder waar, zo legt WeGroup CEO Arvid De Coster uit. “Vluchtvertragingen zijn een veelvoorkomend probleem die vandaag wat uit de boot vallen binnen de traditionele reisbijstandsverzekering. Bij een geannuleerde vlucht of de onmogelijkheid om op reis te vertrekken is er duidelijke tussenkomst voorzien, maar dat geldt niet voor een vertraging. De makelaar moet zijn klant  vandaag de dag teleurstellen wanneer deze bij een vertraging beroep wenst te doen op zijn reisbijstand. Daar brengen wij nu verandering in”.

Insurance beyond insurance

Bij WeGroup zijn ze ervan overtuigd dat de rol van de verzekeringsmakelaar sterk aan het veranderen is. Steeds meer verschuift zijn positie van ‘product expert’ naar ‘risk coach’, wat zorgt voor een uitbreiding van het takenpakket van de makelaar. “Ook de verwachtingen van de eindklant evolueren, waardoor de makelaar verplicht wordt om minder productgericht en meer klantgericht te gaan denken. Het is dan ook logisch dat we ernaar streven om zijn traditionele aanbod uit te breiden met extra diensten”, verklaart De Coster. 

Het is duidelijk dat ze bij FlightclaimEU niet aan hen proefstuk toe zijn. “In verschillende landen koppelden we deze toepassing reeds met veel succes aan de diensten van verzekeraars en tussenpersonen. Het afgelopen jaar alleen al was dit goed voor zo’n 20 000 verwerkte schadegevallen”, legt de FlightclaimEU CEO uit. Het resultaat is verbluffend: “Vanuit het kamp van de verzekeringsaanbieders horen wij dat niet alleen de klantenloyaliteit stijgt, maar dat dit makkelijk kan gebruikt worden als upselling-moment. Men is uiteraard net iets gewilliger om over een nieuw verzekeringsproduct te spreken als er dankzij de aanbieder net wat ‘gratis geld’ de rekening is binnengerold”, voegt Werff eraan toe.