Carglass stopt met herstel kleine autoschades

Carglass stopt begin 2020, na bijna vier jaar, met haar herstelservice voor kleine autoschades, een service die op 24 vestigingen werd aangeboden onder de naam Carmetics.  Hoewel de waardering van deze werkzaamheden naar eigen zeggen goed was, bleef het volume aan krasjes en deukjes achter bij de verwachtingen en is deze ondanks alle inspanningen onvoldoende gebleken. Daardoor zijn volgens Willem Mes, directeur Operations bij Carglass, de rendementen onvoldoende waardoor de benodigde investeringen niet zijn te verantwoorden.

Het bedrijf zegt zich nu volledig te richten op ruitschadeherstel en de bijbehorende ADAS-kalibratie. Deze dienstverlening groeit aanzienlijk, door de toename van geïntegreerde camera’s in autovoorruiten die rijhulpsystemen voorzien van informatie. Het kalibreren van camera’s na ruitherstel is verplicht gesteld door autofabrikanten, om te garanderen dat de juiste informatie wordt doorgegeven aan het rijhulpsysteem.

Volume

Volgens Willem Mes, directeur Operations bij Carglass, oogstte de schadeservice waardering bij de eindgebruiker vanwege het digitale klantproces, de snelheid, flexibiliteit en scherpe prijs. “Het volume autoschades dat wij verwerken, blijft echter achter ten opzichte van onze verwachtingen. Hierdoor rendeert onze kleine autoschadeservice onvoldoende. Wellicht speelt de psyche van de Nederlandse consument een rol, die ons toch primair als ruitspecialist blijft zien. Feit is dat de beoogde groei in aantal klanten en winstgevendheid niet is uitgekomen. En we hebben niet het vooruitzicht dat het in 2020 beter zal gaan.”

De herstelservice voor kleine autoschades heette oorspronkelijk Carmetics en wordt aangeboden in 24 vestigingen van Carglass. Medewerkers die zich met deze dienst bezighouden – monteurs, planners, offerteteam – worden zo veel mogelijk herplaatst binnen het bedrijf. Het gaat om circa veertig mensen. Carglass is met de OR en vakbonden in gesprek over degenen die niet kunnen blijven. Hen wordt een ‘sociale begeleidingsregeling’ geboden.

Mes zegt een dubbel gevoel over te houden aan het project waaraan hij vanaf het begin leiding gaf. “Jammer dat we er niet in geslaagd zijn om het blijvend van de grond te tillen. Maar er is wel in korte tijd een nieuw initiatief in de markt gezet en operationeel gekregen. Dat we een NPS-score van maar liefst 77 hebben voor schadeherstel vind ik een groot compliment waard.”

Bron:After Sales Magazine en Automotive Management