Britse staatssecretaris ontvouwt Civil Liability Bill als antwoord op explosieve groei letselschades

 

De Britse staatssecretaris van justitie, David Gauke, heeft een nieuwe wet gelanceerd – the Civil Liability Bill – om de explosieve groei aan whiplashclaims en overige letselschadekosten een halt toe te roepen, de claimcultuur in de UK aan te pakken en mede daardoor de autoverzekeringspremies omlaag te kunnen brengen met gemiddeld zo’n 35 pond (ruim 40 euro) per jaar.

Verkeersgerelateerde letselschadeclaims liggen in Groot-Brittannië gemiddeld 50% hoger dan tien jaar geleden, terwijl de Britse autowegen volgens de staatssecretaris tot de veiligste van Europe behoren. De toename wordt mede toegeschreven aan de activiteiten van speciale claimsmanagementbureau die betrokkenen van een verkeersongeval aansporen om een schadeclaim in te dienen. Ook is sprake van gefingeerde en opgevoerde schadeclaims en in scene gezette verkeersongevallen, (zogeheten cash-for-crash-fraude).

Momenteel wijst de rechtbank letselschadeclaims van minder dan 1.000 pond toe aan het traject voor kleine vorderingen (het Small Claims Track). In dit traject zijn kosten voor juridische bijstand maar zeer beperkt verhaalbaar. De hervormingen zijn erop gericht de grens voor dit traject te verhogen naar 5.000 pond. Dit heeft gevolgen voor het grootste deel van de WAM-claims, waardoor de door verzekeraars uit te keren kosten voor juridische bijstand lager uitvallen. Dit heeft naar verwachting dan ook een positief effect op de schadelast. De Britse staatssecretaris denkt met zijn maatregelen ca één miljard pond (bijna 1,16 miljard euro) te kunnen besparen, Andere maatregelen zijn vaste schadevergoedingsbedragen voor whiplashclaims en de verplichting hierbij om medisch bewijs te overleggen alvorens de claim in behandeling wordt genomen.

Het Britse verbond van verzekeraars ABI spreekt over de nieuwe wet ‘van groot nieuws’, omdat de wet leidt tot een lagere schadelast voor verzekeraars en de gezondheidszorg en daardoor ook tot lagere autopremies voor verzekerden.  “Letselschades zijn ‘goed ’voor een derde van de kosten voor verzekeraars en letselclaims dragen met 37% het meest bij aan de claimbehandelingskosten, gevolgd door de algemene kosten met 19%, Volgens cijfers van de overheid zijn het aantal lichte (soft tissue) letselclaims sinds 2014 met 18.000 gestegen tot 780.000. De toename is het grootst bij nek- en rugklachten (85.000), terwijl het aantal whiplashclaims is gedaald tot 65.000. Tegelijkertijd is het aantal verkeersongevallen met 11% gedaald in de afgelopen vijf jaar.”

De schadelast wordt mede aangewakkerd door de circa 750 in letselclaims gespecialiseerde claimsmanagementbureau, ook wel aangeduid met cold calling claims cowboys –  die gezamenlijk een omzet draaien van bijna 200 miljoen pond per jaar. Sinds april heeft de speciale claimsmanagement-toezichthouder de licentie ingetrokken van 69 bureaus vanwege ‘poor practices’.