BOVAG verwacht tot 2030 afname schade-omzet met eenderde; het gemiddelde schadebedrag stijgt wel maar het aanbod daalt harder

De Nederlandse markt voor autoschadeherstel zal qua omzet in 2030 ongeveer een derde lager zijn dan nu: van 1,2 miljard euro naar ca 800 miljoen euro. Hoewel het gemiddelde schadebedrag met zo’n 15% zal stijgen, neemt het aantal schadegevallen tot 2030 met ruim 40%. Dat zijn enkele niets aan duidelijkheid te wensen overlatende uitkomsten uit de ‘Toekomstvisie Autoschadeherstel tot 2030’, die afgelopen woensdag 21 november jl. door Roland Berger werd gepresenteerd tijdens de ledenbijeenkomst van brancheorganisatie BOVAG in Bunnik

.In een eerste reactie stelt Toine Beljaars, voorzitter BOVAG Schadeherstelbedrijven: “Onze branche gaat een onzekere tijd tegemoet. De inrichting van de kleinere markt wordt sterk beïnvloed door het handelen van merkorganisaties, verzekeraars, leasemaatschappijen en de overheid. Het aantal schadegevallen daalt met 4 % per jaar en de totale marktomvang met 3% per jaar, nieuwe toetreders kunnen bovendien een deel van de cosmetische reparaties naar zich toe gaan halen. De overcapaciteit in de markt zal volgens onze inventarisatie richting 2030 alleen maar verder toenemen.”  Volgens de onderzoekers zal de structurele krimp over een langere periode zich pas over een jaar of vier, vijf manifesteren. “Er is dus tijd voor ondernemers in de schadeherstelsector om zich daarop voor te bereiden”, aldus de BOVAG, die haar leden opriep om met het oog op de toekomst vooral keuzes te maken.

Veranderend landschap

In zijn presentatie sprak onderzoeker Roland Berger over ‘een veranderend landschap voor schadeherstellers waarin trends én de dynamiek van marktpartijen bepalend zijn’. Hij wees daarbij onder meer op de technologische trends (rijhulpsystemen, autonomous cars)   en op andere ontwikkelingen die van invloed zijn op de toekomstige werkhoeveelheid van schadeherstelbedrijven. Zoals verschuiving van bezit, veranderingen in het Nederlandse wagenpark, verstedelijking, vergrijzing, verbeterde infrastructuur en extremere weersinvloeden.

Over de drivers die bepalend zijn voor het toekomstige schadevolume, zei hij: “Het wagenpark groeit   tot 2010 met gemiddeld 0,5% per jaar en het aantal gereden kilometers met 0,3%, terwijl de schadelast per kilometer (rijdend en per auto (stilstaand) daalt met resp. 5,4% en 3,5% per jaar daalt. Het gemiddelde schadebedrag loopt gemiddeld met 1,2% per jaar op van 1.284 euro in 2018 naar 1.482 euro in 2030, als resultante van een stijging van de component onderdelen en daling van de component arbeid. Het rendement van de hersteller blijft verder onder druk staan, mede door de verwachte daling van het schadevolume met 30% n van het aantal s schades met 33%.

Berger omschreef de toekomstige markt als volgt: “Een flink krimpend volume met sterk dalend aantal schades. Investeringen zijn noodzakelijk om bij te blijven en aan eisen van opdrachtgevers te blijven voldoen. Een markt die wordt gekenmerkt door overcapaciteit, lage marges en krachtige dominante opdrachtgevers.”