Bovag concludeert opnieuw: rijhulpsystemen leiden tot fors minder autoschade

Het aantal schades daalt flink, maar de omzetdaling wordt deels opgevangen door de duurdere onderdelen en hoger aantal werkplaatsuren. Dat kwam vorig jaar al naar voren uit een onderzoek dat brancheorganisatie Bovag  vorig jaar door Roland Berger liet uitvoeren. De uitkomsten worden bevestigd door een soortgelijk onderzoek van VMS Insight, meldt vakblad Automotive Management

De schadeherstelsector moet, zo blijkt uit laatstgenoemd onderzoek dat VMS Insight in opdracht van Bovag uitvoerde naar de opkomst van elektrische en autonome auto’s op het omzetpotentieel in de werkplaats  in 2030 rekening houden met een daling van 23% in het aantal schades, als gevolg van een toename van rijhulpsystemen in personenauto’s. De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vergen specialistische kennis; daardoor zal de omzet 9% afnemen, in vergelijking met 2018.

 Volgens het onderzoek hebben vier rijhulpsystemen een duidelijke impact op het beperken van de autoschade: Automatic Emergency Braking (AEB), Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS), Lane Keep Assist (LKA) en Parking Assist (PA). Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 was 45% reeds uitgerust met een automatisch remsysteem (AEB).

Zonder verplichtstelling door de overheid zal zo’n 90 procent van alle auto’s hierover beschikken in 2030. Dat zorgt volgens de onderzoekers voor 11% minder schades en 5% minder omzet. Als alle ADAS systemen verplicht worden, dan kan de omzet met 30% dalen. Uit het onderzoek blijkt overigens dat veel automobilisten zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van ADAS in hun auto. Ook omdat autofabrikanten vaak eigen benamingen gebruiken voor systemen wat de herkenbaarheid niet ten goede komt. Dit leidde in eerdere onderzoeken tot conclusies dat de rijhulpsystemen juist zorgen voor meer schades.

Bovag zelf concludeerde vorig jaar uit onderzoek van Roland Berger ook dat de schade-omzet flink daalt. De Nederlandse markt voor autoschadeherstel ligt in omzet in 2030 ongeveer een derde lager dan nu. Het gemiddelde schadebedrag zal met zo’n 15% stijgen naar 1.500 euro, zo blijkt uit de “Toekomstvisie Schadeherstel tot 2030”, een onderzoek dat Roland Berger uitvoerde in opdracht van Bovag Schadeherstel

Bron Automotive Management