Bestuurders elektrische auto’s rijden twee keer zo vaak schade dan gemiddeld

Uit onderzoek van Focwa blijkt dat elektrische auto’s eens in de vier jaar schade rijden. Dat is dubbel zo veel als gemiddeld – eens per 8,5 jaar. Bovendien zijn schades aan elektrische auto’s in doorsnee veel duurder, met het automotive vakblad AfterSales Magazine. Een andere uitkomst is dat een van de drie Tesla-rijders elk jaar schade rijdt. De oorzaken hiervan wordt nog onderzocht door de Focwa en later dit jaar gepresenteerd.

Gezien de gemiddelde schadefrequentie van eens in de 8,5 jaar en een actueel wagenpark van 8,8 miljoen personenauto’s, worden jaarlijks ongeveer één miljoen schades gerepareerd. Een eerste data-analyse van gerepareerde auto’s uit de top 10 rondrijdende batterij-elektrische auto’s (BEV) leert dat deze voertuigcategorie niet een keer in de 8,5 jaar schade rijden, maar eens per 4 jaar. Onderstaande Top 10 omvat volgens Focwa negentig procent van alle batterij-elektrische personenauto’s in Nederland (2018):

Het gemiddelde bedrag dat verzekeraars uitkeren na schade aan een auto bedroeg vorig jaar 2018 1.316 euro. Uit de cijfers die Focwa nu publiceert, blijkt dat schades aan elektrische auto’s gemiddeld genomen veel duurder zijn. Volgens de branchevereniging valt dit te verklaren door de technische complexiteit van elektrische auto’s, duurdere onderdelen en grotere schades. Ter nuancering wijst Focwa erop dat batterij-elektrische auto’s voornamelijk voorkomen in het zakelijke segment, waarbij de leasemaatschappij eigenaar is van de auto.

Tesla: 1 op 3

Van de rondrijdende BEV-auto’s heeft gemiddeld een kwart van de auto’s elk jaar schade. De Tesla’s Model S en Model X spannen echter de kroon: 1 op de 3 rijdt elk jaar schade. Ook is het bedrag vele malen hoger dan het gemiddelde. Een Model X bijvoorbeeld staat al snel voor meer dan drieduizend euro schade in de boekhouding. Woordvoerder Brecht Grieten benadrukt dat de resultaten uit dit onderzoek geen waardeoordeel geven over het nut en de noodzaak van elektrische auto’s. “Het is slechts een weergave van de feiten. Nadere analyse moet leren welke oorzaken zich achter deze feiten ophouden.”

Bron After Sales Magazine