België: Nog nooit zo weinig verkeersdoden als in 2016

In België vielen vorig jaar bij verkeersongevallen 540 dodelijke slachtoffers, 83 (13,3%) minder dan de 623 verkeersoden in 2015. Het aantal letselongevallen daalde met 0.5% van 40.054 naar 39.839. Daarmee werd een nieuw laagterecord gerealiseerd. Het aantal gewonden in het verkeer daalde eveneens, zij het met slechts 1,4% van 51.662 naar 50.957. Nog nooit vielen in België zo weinig letselongevallen en verkeersdoden als in 2016, zo blijkt uit de nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV, het Belgisch Instituut. Toch blijft er volgens deze organisatie nog een lange weg af te leggen om de doelstelling van 420 doden tegen 2020 te halen. “Een van de meeste positieve tendensen is de constante daling van het aantal ongevallen met jonge bestuurders sinds 2012. Het aantal ongevallen met fietsers stijgt daarentegen wel, vooral in Brussel”, aldus het BIVV.

De barometer van het BIVV toont volgens de onderzoekers een positieve evolutie van de veiligheid op de Belgische wegen in 2016. Voor veel types weggebruikers zijn de wegen nooit veiliger geweest dan vorig jaar. In vergelijking met Frankijk, Duitsland en Nederland, viel in België de meest gunstige evolutie te noteren. Dat geldt ook voor de evolutie van het aantal letselongevallen als het aantal slachtoffers.

De cijfers per gewest

Het aantal doden ter plaatse daalde in alle gewesten van België: in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met 10%, in het Waals Gewest met 27% en in het Vlaams Gewest zelfs met 46%. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen bereikten hiermee een laagterecord van het aantal doden ter plaatse; Wallonië noteerde in 2014 betere resultaten.

In Vlaanderen is er nauwelijks een verandering merkbaar in het aantal letselongevallen (-0,4%). In Wallonië is er een kleine daling (-2,0%) en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steeg het aantal letselongevallen (+3,1%). Het aantal slachtoffers (doden + gewonden) daalde in Wallonië (-1,7%) en Vlaanderen (-1,8%). In Brussel was er een lichte stijging (+1,5%).

Bijna alle provincies in Vlaanderen vertonen hetzelfde patroon. De grootste daling van het aantal dodelijke slachtoffers zien we in Limburg (-15 doden), Oost-Vlaanderen (-13 doden) en Vlaams-Brabant (-13 doden). In Antwerpen is er ook een daling (-5 doden) terwijl er in West-Vlaanderen een stagnatie is. Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg laten laagterecords optekenen. Nooit eerder vielen er zo weinig verkeersdoden in deze provincies als in 2016. Het aantal letselongevallen vertoont een iets ander patroon. In Antwerpen is er een stijging (4,7 %) van het aantal letselongevallen, terwijl er in West-Vlaanderen (-4,0%), Vlaams-Brabant (-2,3%), Limburg (-1,6%) en Oost-Vlaanderen (-1,1%) een lichte daling te noteren viel.

Toename bij fietsers, voetgangers en lichte vrachtwagens

Het aantal letselongevallen steeg bij fietsers (+3,0%), bij lichte vrachtwagens (+2,1%) en in mindere mate bij voetgangers (+ 0,3%). Fietsongevallen namen vooral toe in Brussel (+19,2%) en ook in Vlaanderen (+2,2%).  Voor alle andere types weggebruikers was er een daling. De meest opvallende dalingen werden geconstateerd bij ongevallen met bromfietsers (-5%) en met vrachtwagens (-4,4 %).

De daling van het aantal doden ter plaatse is het grootst bij de auto-inzittenden (-35 doden), de motorrijders (-22 doden) en de voetgangers (-19 doden). Enkel in ongevallen met vrachtwagens noteerden we een stijging van het aantal doden (+8 doden). Nog een opvallend resultaat: slechts 1 auto-inzittende kwam vorig jaar in Brussel om het leven. Het aantal ongevallen waarbij jonge bestuurders betrokken zijn, kent een constante daling sinds 2012. Er vielen vorig jaar 7 doden minder dan het jaar voordien. Het aantal doden tijdens week –en weekendnachten bereikte een laagterecord. Het aantal ongevallen waarbij een senior betrokken was, steeg lichtjes in 2016 (+3,3%). De stijging is het hoogst voor gewonde fietsers (+7%). Ook kwamen meer senioren/ om in een ongeval met een vrachtwagen (+7).                                                                                                Voor meer info: http://www.bivv.be/nl/verkeersveiligheid/verkeersveiligheidsbarometer