Bas de Bruin (Verweij Hoebee Groep): Keuringen en inspecties, een vak apart

In de vorige week donderdag verschenen nieuwe editie van het digitale magazine van Risk & Business staat een artikel waarin Bas de Bruin, senior-schade-expert bij de Verweij Hoebee Groep, in de rubriek ‘Door schade wijs geworden…’ aan het woord komt over keuringen en inspecties van (binnenvaart- en visserij)schepen. Hierbij is abusievelijk een verkeerde link geplaatst naar het artikel. Om die reden treft u dit artikel hierbij nogmaals integraal aan.

 

Keuringen en inspecties: een vak apart

Het Schade Preventie Onderzoek (SPO) voor de binnenvaart en het Schadepreventie Plan (SPP) voor de visserij. Het zijn twee initiatieven die binnen de maritieme verzekeringsbranche zijn genomen om het preventie- en risicobewustzijn in de scheepvaartsector te verhogen, de schadekans aan boord van schepen zoveel mogelijk te beperken en de verzekerbaarheid te bevorderen. Daarnaast geldt er vanuit de overheid een wettelijke certificeringplicht door het NBKB (Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart). Binnen de Verweij Hoebee Groep is Bas de Bruin één van de experts die veelvoudig wordt ingezet wordt voor casco- en veiligheidskeuringen aan boord van binnenvaarschepen. Risk & Business sprak met hem over deze bijzondere tak van sport.

“Ik heb altijd in de scheepvaartbranche willen werken en dus bewust gekozen voor een opleiding op de zeevaartschool. Mijn werk bij de Verweij Hoebee Groep sluit hier uitstekend op aan. Zeker door de combinatie van keuringen en mijn expertisewerk, is het bovendien een zeer afwisselende job. Elke dag is weer en anders en dagelijks houd je je met meerdere dossiers bezig. De zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in dit vak geeft een extra dimensie aan dit werk.

Verschil

Het expertisewerk enerzijds en het keuren en inspecteren van schepen anderzijds, verschillen sterk van elkaar. Bij een expertise heb je meer een vrije rol bij de schaderegeling. Bij een inspectie of keuring daarentegen werk je veel meer binnen een vast omkaderd systeem, waarbij je controleert of de schepen op tal van aangegeven onderdelen voldoen aan de eisen van verzekeraars of aan de geldende wet- en regelgeving. Vervolgens geef je bij scheepseigenaren aan of hun schip in orde is of op welke onderdelen aanpassing is vereist. Een keuring is overigens nog behoorlijk arbeidsintensief: een casco-inspectie boven en onder water, een inspectieronde over het gehele schip en bij een eerste keuring ook een stabilisatieproef en een proefvaart.

De NBKB-keuringen en het inspectiewerk zie ik persoonlijk als een verrijking voor mijn functie als schade-expert. Alleen al door de kennis die je voor deze werkzaamheden moet hebben van de heersende wet- en regelgeving. Bovendien vormen inspecties een goede manier om je vaktechnische kennis up-to-date te houden. Prettige bijkomstigheid is dat je door deze werkzaamheden ook meer contact onderhoud binnen andere segmenten zoals bijvoorbeeld de natte aannemerij met kades, dokken, bruggen en andere drijvende materialen.

Eigenschappen

Keuringswerkzaamheden vragen, los van specifieke deskundigheid ook standvastigheid. Binnen de wet- en regelgeving voldoet iemand of wel of niet aan de eisen. Soms heb je als inspecteur een vervelende boodschap te verkondigen. Als surveyor bij schade word je in het algemeen iets enthousiaster verwelkomd door de scheepseigenaar dan wanneer je als controleur komt. In de eerste hoedanigheid zoek je samen met de eigenaar naar werkbare oplossingen, terwijl een inspecteur daarentegen bijna altijd geld kost in de vorm van de keuringskosten en eventuele noodzakelijk geachte aanpassingen.

Net als het expertisewerk, waarbij de schades complexer en omvangrijker worden, is ook het inspectie- en keuringswerk aan constante verandering onderhevig. De scheepvaart verandert, bijvoorbeeld door het gebruik van andere, meer ‘groene’ brandstoffen en de toename in het gebruik van allerlei geavanceerde elektronica en geautomatiseerde installaties aan boord. En ook in deze sector zal de hang naar duurzaamheid toenemen en zullen onbemande vaartuigen hun intrede doen. Daar moet je als bureau en als individu alert op inspelen en je kennis hieromtrent up-to-date houden.

Toekomst

Zowel de overheid als verzekeraars zullen certificeringen en inspecties blijven inzetten om de kwaliteit en veiligheid van schepen te bevorderen. Bovendien gaat de wet- en regelgeving – en daarmee de certificerings- en keuringsverplichting voor steeds meer vaartuigen gelden. Aanvankelijk gold dit alleen voor sleepboten en vrachtschepen, maar inmiddels moeten ook andere typen vaartuigen, zoals passagiersschepen en drijvende werktuigen worden gecertificeerd. Hiervoor geldt nog wel een overgangsregeling tot eind 2018.

Vanuit de ontwikkeling gaat zeker meer werk volgen, hoewel dat momenteel nog mondjesmaat is. Of het door onbekendheid met de wetgevingsverplichting komt, of doordat men om wat voor reden dan ook – wellicht extra kosten? – de certificering wil uitstellen, is de vraag. Ons kantoor heeft wel tijdig geanticipeerd op deze nieuwe wetgeving. Zo is ook onze collega Maicel Konijnendijk binnenkort bevoegd om namens het NBKB keuringen uit te voeren.”

Kader: Een slager moet ook niet zijn eigen vlees keuren

“Ik had ooit een keuring gedaan van een vrachtduwbak en bij toeval kreeg ik ruim een jaar later als expert een schade aan hetzelfde vaartuig te behandelen. Er was binnen ons bedrijf op dat moment geen andere expert beschikbaar. De eerste gedachte er was eerlijk gezegd één van lichte schrik. ‘De schade zou toch niet zijn ontstaan door iets wat ik destijds bij de keuring over het hoofd heb gezien?’, schoot er door mijn hoofd heen. Dat bleek overigens niet het geval te zijn. De schade bleek later te zijn ontstaan als gevolg van een stuwadoorsincident.”

Vanwege de gedachte dat ‘een slager zijn eigen vlees niet moet keuren’ is het inmiddels niet meer mogelijk dat een schade wordt behandeld door dezelfde experts die een keuring of inspectie van hetzelfde vaartuig heeft gedaan. Dat mag overigens wel door een andere expert van hetzelfde bureau worden gedaan. Bas de Bruin vindt dat wel een goede zaak. “Je moet als expert/inspecteur de objectiviteit altijd zien te waarborgen en trachten elke vorm van belangenverstrengeling zien te voorkomen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kader: Bas de Bruin

Bas de Bruin volgde de MBO Zeevaartschool in Rotterdam, liep een jaar stage bij Anthony Veder Gastankers en deed daarna de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam. Hierna wilde hij maar één ding: werken in de scheepvaartbranche. Om persoonlijke redenen heeft hij nooit gevaren, maar altijd ‘aan wal’ gewerkt. Aanvankelijk bij Hoff & Co, het latere Inspectorate, het bedrijf dat gespecialiseerd is in het bemonsteren van hoogwaardige metalen. E

Eind 2008 viel zijn oog op een vacature bij Verweij & Hoebee, hij solliciteerde en werd – per 1 januari 2009 – aangesteld als assistent expert. Hij werd intern opgeleid en volgde tegelijkertijd bij het NIVRE de opleiding tot Register-Expert. Sinds 2015 is hij werkzaam als senior-expert, waarbij hij zich met name bezighoudt met hull & machineryschades en P&I-schades. Daarnaast is hij voor Verweij Hoebee Groep bevoegd om namens het NBKB (Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart) casco- en veiligheidskeuringen uit te voeren aan boord van binnenschepen. Tot zijn takenpakket behoort verder het uitvoeren van inspecties aan boord van kotters/ visserijschepen (in het kader van het Schade Preventie Plan SPP) en van binnenvaartschepen (in het kader van Schade Preventie Onderzoek SPO).

Het volledige digitale magazine, inclusief het interview met Bas de Bruin, vindt u hier.