Apresa vierde 20-jarig jubileum met relaties tussen dieren, kunst en bijzondere gebouwen in Artis

 

In een setting die volgens directeur Wiebe Westerhof prima past bij het specifieke, persoonlijke karakter van het kunsttaxatiebedrijf heeft Apresa vorige week donderdag (20 september jl.) haar 20-jarig bestaan samen met enkele tientallen relaties gevierd tijdens een bijzondere bijeenkomst in de Amsterdamse dierentuin Artis. Een bewuste keuze omdat Artis meer te bieden heeft dan alleen dieren, waaronder bijzondere gebouwen en ook tal van kunstvoorwerpen.

Na het welkomstwoord door Wiebe Westerhof lichtte accountmanager Monique Kleinschmidt het programma toe, dat bestond uit een tweetal lezingen door ervaren Apresa-taxateurs en een exclusieve rondleiding door het dierenpark, waarbij de deelnemers verdeeld over een viertal groepen door een drietal deskundigen werden bijgepraat over de dieren, kunst en bijzondere bouwwerken die in Artis te zien zijn. Daarbij konden zij het werk van een taxateur ervaren door aan de hand van multiple choice-vragen, de waarde van een vijftal in de dierentuin aanwezige beelden te schatten. Aan het eind van de dag was er voor de winnaar een leuke prijs.

Trends in kunst en waarden

Eerder op de dag vertelde Jan Dirk de Kruijff, een van de kunsttaxateurs van het eerste uur , over het ontstaan van Apresa, de oorspronkelijke samenwerking tussen het toenmalige expertisebureau PolakSchoute en taxatie- en contra-expertisebureau Troostwijk en de definitieve overname door Troostwijk op 5 december 2007. “We waren als kunsttaxateurs bij PolakSchoute een vreemde eend in de bijt.”

Aansluitend gaf hij op passievolle wijze gelardeerd met fraaie plaatjes van kunstvoorwerpen, een schets over kunsttaxaties en de waardeontwikkeling van kunst en sieraden door de jaren heen. “Mijn collega’s en ik hebben de mooiste musea in binnen- en buitenland mogen bezoeken en de prachtigste kunstwerken mogen taxeren. Daarbij hebben we mogen werken in kastelen, kerken, synagogen, landhuizen, maar ook in kantoorgebouwen waar kunst aanwezig is. Daarbij zijn we ook tal van bizarre zaken tegengekomen, zoals een verzameling van attributen die in een psychiatrische instelling worden gebruikt, zoals oude spuug- en bijtmaskers, dwangbuizen en elektrische schokapparatuur.”

Dat ook kunst aan trends onderhevig is, werd eveneens duidelijk in De Kruijff’s verhaal. “Tinnen objecten waar in de jaren ‘80/’90 ooit een vermogen voor werd betaald zijn nu soms slechts een tiende van de waarde van destijds. Datzelfde geldt voor koper. Een koperen ‘appelketel’, waarvoor eind jaren’90 nog zo’n 900 gulden werd betaald, kun je nu op marktjes voor 20 euro lopen. En de prijzen van schilderijen uit de Nederlandse school zijn ook niet van prijsschommelingen ontbloot. Nadat ze eerder in prijs ongeveer werden verdubbeld zit de waarde nu weer op het niveau van de jaren’90”, aldus De Kruijjf, volgens wie het aan de andere kant mede door de toegenomen diversiteit in combinatie met de toevoeging van diamanten en briljanten moeilijker is geworden om de juiste waarde van sieraden vast te stellen.

Waardecriteria

Heleen de Vries, eveneens bij Apresa werkzaam als taxateur op het gebied van kunst, antiek, sieraden en andere kostbaarheden, verzorgde een boeiende inleiding met als titel ‘De kunst van kunst taxeren’. Daarin gaf zij haar aandachtige toehoorders een inzicht in de vraag welke criteria worden gebruikt om de waarde van een kunst- of antieke voorwerp of kostbaar sieraad vast te stellen.

Zij vertelde de aanwezigen dat er in de praktijk van alledag door de taxateurs van Apresa in principe globaal twee waardedefinities worden gehanteerd; de waarde van het economisch verkeer en de verzekeringswaarde. “De waarde wordt vooral bepaald door de kapitaalkrachtigheid van de kopers en wat zij mooi en/of interessant vinden. Daarnaast wordt ook heel praktisch gedacht: “Wat past in mijn huis, boot of tuin?”. Ook maken trends, prestige en herkomst een kunstwerk interessanter’, zo vertelde Heleen de Vries. Vervolgens liet zij dat zien aan de hand van tal via beelden van bijzondere kunstwerken, waaronder enkele boedha’s en beelden van dieren en vertelde daarbij iets over de historie en waarde.

De jubileumbijeenkomst werd afgesloten met een geanimeerde netwerkborrel in de bibliotheek van Artis.

Foto’s: Apresa