Allianz Safety & Shipping Review 2020: Aantal total loss-schades grote schepen naar laagterecord, maar impact Corona en politieke spanningen zorgen voor donkere wolken boven scheepvaartsector

Vorig jaar raakten 41 grote schepen  wereldwijd total loss, een daling van meer dan 20%  ten opzichte van de 53 een jaar eerder en bijna 70% lager dan gemiddeld in het afgelopen decennium.  Dit betekent een daling van ongeveer 70% over 10 jaar, wat het resultaat is van aanhoudende inspanningen op het gebied van onder meer regelgeving, opleiding en technologische vooruitgang. Sinds begin 2010 zijn meer dan 950 scheepvaartschades gemeld, meldt  de Safety & Shipping Review 2020 van maritieme verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS).

Tegenover de genoemde afname van het aantal total loss-schades staat dat het totaal aantal scheepvaartincidenten in 2019  met 2.815 op een hoger niveau ligt dan in 2019, evenals het aantal claims door machineschades. Daarnaast vormt de veiligheid bij zogeheten Ro-Ro-vessels een groeiend punt van zorg.

Meer risico door Corona

Een andere uitkomst is dat  de crisis als gevolg van de Corona-pandemie  de veiligheid aan boord van schepen op de langere termijn in gevaar kan brengen en kan leiden tot een  stijgende schadelast als gevolg van kostenbesparende maatregelen, vermoeide bemanning, niet-actieve schepen en verzwakte noodhulp. Daarnaast kunnen de stijgende geopolitieke spanningen, emissieregels en doelstellingen voor de-carbonisatie, verkeerde ladinginformatie en  brandincidenten risico’s blijven opleveren.

“Het Coronavirus heeft de maritieme industrie op een moeilijk moment geraakt, omdat het zijn uitstoot wil verminderen, problemen als klimaatverandering, politieke risico’s en piraterij wil aanpakken en zich bezighoudt met aanhoudende problemen zoals branden op schepen”, zegt Baptiste Ossena, Global Product Leider Hull Insurance bij , AGCS. “Nu staat de sector ook voor de taak om in een heel andere wereld te opereren, met de onzekere gevolgen voor de volksgezondheid en de economie van de pandemie.”

Top verlieslocaties en meest getroffen schepen

Volgens het rapport blijft de maritieme regio Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filipijnen de grootste schadelocatie met 12 schepen in 2019 en 228 schepen in het afgelopen decennium, een kwart  van alle schades. In 2019 is het aantal schades voor het tweede opeenvolgende jaar echter afgenomen. De Golf van Mexico (4) en de West-Afrikaanse kust (3) staan ​​op de tweede en derde plaats.

Vrachtschepen (15) waren verantwoordelijk voor meer dan een derde van de verloren gegane schepen in het afgelopen jaar, terwijl het stranden c.q. zinken of water maken de belangrijkste oorzaak was van alle totale schades, goed voor drie op de vier (31). Slecht weer zorgde voor een op de vijf schades. Problemen met autotransportschepen en roll-on / roll-off (ro-ro) schepen blijven tot de grootste veiligheidsproblemen behoren. De total losses met ro-ro’s zijn jaar op jaar gestegen, evenals kleinere incidenten (met 20%),  een trend die zich doorzet tot 2020.

Aantal kleinere scheepvaartincidenten neemt toe

Door een toename van het aantal incidenten in de wateren van de Britse eilanden, de Noordzee, het Kanaal en de Golf van Biskaje (605) werd de Oost-Middellandse Zee voor het eerst sinds 2011 vervangen als tophotspot, met een op de vijf incidenten wereldwijd.  Er zijn het afgelopen jaar bijna 200 branden gemeld op schepen, een stijging van 13%, met vijf total losses alleen al in 2019. Verkeerd gemelde ladinginformatie is een belangrijke oorzaak. Chemicaliën en batterijen worden steeds vaker vervoerd in containers en vormen een ernstig brandrisico als ze verkeerd worden aangegeven of verkeerd worden opgeborgen.

Geopolitieke spanningen en cyberimpact voor de veiligheid van schepen

Ondertussen laten de gebeurtenissen in de Golf van Oman en de Zuid-Chinese Zee zien dat politieke rivaliteit in toenemende mate wordt uitgespeeld op volle zee en dat de scheepvaart blijft meesleuren in geopolitieke geschillen. Verhoogde politieke risico’s  en onrust wereldwijd hebben gevolgen voor de scheepvaart, zoals de mogelijkheid om bemanningen te beveiligen en havens veilig te betreden. Bovendien blijft piraterij een grote bedreiging, aangezien de Golf van Guinee opnieuw opduikt als wereldwijde hotspot en Latijns-Amerika een toename van gewapende overvallen en hernieuwde activiteiten in de Straat van Singapore ziet.

Ook reders maken zich steeds meer zorgen over het vooruitzicht van cyberconflicten. Er zijn een groeiend aantal GPS-spoofing-aanvallen op schepen, vooral in het Midden-Oosten en China, terwijl er sinds de uitbraak van het coronavirus een toename van 400% is opgetreden in de poging tot cyberaanvallen op de maritieme sector.