Allianz: Nieuwe risico’s in scheepvaart door cyber, klimaat en ‘human failure’ ondanks dalende schadetrend

 

 

Schades bij grote schepen zijn met meer dan één derde (38%) gedaald de laatste 10 jaar volgens de Allianz Global Corporate & Specialty SE’s (AGCS) Safety & Shipping Review 2018, wat de neerwaartse trend in 2017 bevestigd. Wereldwijd vergingen vorig jaar  94 grote schepen  Slecht weer oorzaak bij één op de vier schades.Menselijke fouten zijn nog steeds een belangrijke oorzaak van ongelukken. Big data-analyse van het gedrag van de bemanning en bijna-ongevallen helpt bij het voorkomen van rampen.

Er deden zich vorig jaar meer schades voor in hotstpots Zuid-China en Zuidoost-Aziatische wateren (30 schepen). Tyfoons, drukke vaarroutes en veiligheid op binnenlandse routes vormen andere belangrijke factoren. Ook deed zich een stijjgend aantal incidenten voor in wateren rond de Noordpool. Branden op “megaschepen”, emissieregels, klimaatverandering en autonome scheepvaart vormen nieuwe risico-uitdagingen. Verzekeraars verwachten meer schades door cyberincidenten en technische defecten.

“De daling in frequentie en ernst van het totaal aantal schades in het afgelopen jaar zet de positieve trend van het afgelopen decennium voort. Claims waren relatief onschuldig als gevolg van verbeterde scheepsontwerpen en de positieve effecten van risicomanagement en veiligheidsregulering in de loop van de tijd,” zegt Baptiste Ossena, Global Product Leader Hull & Marine Liabilities bij AGCS. “Aangezien het gebruik van nieuwe technologieën aan boord van schepen toeneemt, verwachten we in de toekomst sterke veranderingen in het soort schades binnen de maritieme sector. Het aantal technologische claims zoals cyberincidenten of technische defecten zal toenemen, naast de traditionele schades zoals aanvaringen of het vastlopen van schepen”

“Menselijke fouten blijven een belangrijke oorzaak van incidenten,” zegt Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS. “De scheepvaartindustrie heeft in het verleden geleerd van de schades, maar voorspellende analyses kunnen het verschil maken tussen een veilige reis en een ramp.”