ADAC: accu blijft grootste pechveroorzaker

Volgens de meest recente pechstatistiek van de Duitse ANWB is het in 42% van de pechgevallen een accu die er de brui aan geeft. Een stijging van twee procentpunt ten opzichte van het vorige onderzoek in 2017. Volgens de vereniging is de stijging te wijten aan de samenstelling van het wagenpark. 

Net als in Nederland is de gemiddelde leeftijd van de auto’s op de weg gestegen en daarmee ook van de accu’s die er inzitten. Daarnaast zouden consumenten vaker doorrijden met een accu tot hij stukgaat in plaats van hem preventief te laten vervangen en verdenkt ADAC fabrikanten er van te bezuinigen op de kwaliteit van de voor accu’s gebruikte grondstoffen.De Nederlandse ANWB publiceert geen pechstatistieken.

In deze cijfers zijn de meldingen van gestrandde EV-rijders niet meegenomen. In totaal moest  de ADAC 400 keer uitrukken om auto’s met een lege batterij voor de aandrijflijn te hulp te schieten. Op plaats twee in de statistieken staan problemen met de motor. In de meeste gevallen gaat het daarbij om storingen in het brandstofsysteem of de ontsteking. De gedeelde derde plaats is voor problemen met stuurinrichting, carosserie of de remmen.

Op modelniveau zijn de BMW X3 en 4-serie uit 2015 het meest betrouwbaar gebleken met elk 1 pechgeval per 1.000 geregistreerde voertuigen. De Hyundai i30 uit 2008 komt met 106,1 meldingen per 1.000 stuks uit de bus als het meest gestrande voertuig van Duitsland in 2018.

Volkswagens met EGR-problemen

Opvallend is verder dat er bij Volkswagens veel problemen worden gemeld met het EGR-systeem. Volgens ADAC worden deze vaak in verband gebracht met de soft- en hardwareupdates die sjoemeldiesels hebben ondergaan. Maar uit een vergelijking van de meldingen van de Golf IV met een EA189 dieselmotor sinds 2013 blijkt dat destijds al 10 procent van de storingen met deze Golfs terug te voeren was op de EGR-klep. En dus al bestond voor de verplichte software-update.

Vooral de modellen met een 1.6 TDI aan boord geven problemen, meldt ADAC. De Tiguan doet het aanzienlijk beter dan de Golf, maar dat komt omdat deze de tweeliter variant van dezelfde motor aan boord heeft. Deze is blijkbaar minder gevoelig voor EGR-problemen. Volgens de club ligt de oorzaak van de problemen eerder in de leeftijd van de voertuigen en de EGR-kleppen zelf die het einde van hun levensduur bereiken, dan aan de softwareupdates”. Naast de diesels van Volkswagen kampt alleen de Opel Zafira buitensporig vaak met EGR-storingen. Vrijwel alle modellen van andere merken uit dezelfde bouwjaren hebben de problemen onder controle, constateert ADAC.

bron Automotive