Aantal verkeersdoden op Europese wegen daalt met 2% opnieuw te weinig

Volgens de Europese Raad voor Verkeersveiligheid (ETSC), een non profit-organisatie die zich inzet om het aantal verkeersdoden en -gewonden te verminderen vielen er vorig jaar in 2016 ongeveer 25,500 dodelijke slachtoffers op de Europese wegen verkeersdoden per week. Dit betekent dat het aantal Europese verkeersdoden in 2016 met slechts 2% is afgenomen, het derde jaar op rij waarin de targets qua vermindering van het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer niet zijn gehaald. In 2015 was er zelfs sprake van een stijging van het aantal verkeersdoden met 1% ten opzichte van 2014. In dit tempo zal het EU-streefcijfer, een halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020, niet worden bereikt. Of de komende jaren zal het aantal verkeersdoden met 11,5% per jaar moeten afnemen.

In reactie op de publicatie van de meest recente cijfers, zei Antonio Avenoso, uitvoerend directeur van de Europese Raad voor Verkeersveiligheid: “Met rond de 500 verkeersoden per week in Europa, een aantal dat de afgelopen drie jaar niet of nauwelijks is verminderd, moeten de EU en zijn lidstaten opnieuw actie ondernemen met betrekking tot handhaving, verbeterde veiligheid van de infrastructuur en maatregelen om het voor voetgangers en fietsers veiliger te maken op onze wegen. Verkeersdoden en zwaargewonden verwoesten levens en kosten de Europese economie miljarden per jaar.”

Geschat wordt bovendien dat elk jaar ook nog 135.000 weggebruikers ernstig gewond raken.  Terwijl het aantal verkeersdoden tot een jaar of drie geleden in het afgelopen decennium aanzienlijk daalde, was dat niet het geval voor de ernstig verkeersgewonden. Dit heeft ertoe geleid dat 28 EU-ministers van verkeer en vervoer hebben gevraagd om een langetermijndoelstelling voor 2030 en actie te ondernemen om het aantal zwaargewonden op de Europese wegen terug te brengen.

Antonio Avenoso:“We zijn vandaag zeer verheugd met de oproep van de ministers van verkeer en vervoer om strategische lange termijn-doelen te stellen om aantallen verkeersdoden en, voor de eerste keer, ook de aantallen ernstig verkeersgewonden op de Europese wegen terug te brengen.  Maar op de korte termijn zijn dringend maatregelen nodig.  De Europese minimumeisen voor de veiligheidsstandaarden van voertuigen zijn sinds 2009 niet bijgewerkt, ondanks de snelle ontwikkelingen in de nieuwe technologie die bestuurders kunnen helpen om botsingen te voorkomen.”