Aantal meldingen bij Stichting Salvage vorig jaar fors toegenomen door uitbreiding mandaat: met 18,5%

 

In 2017 ontving Stichting Salvage 4.893 meldingen (oproepen via de alarmcentrale van de brandweer). Dit betekende een stijging van 18,5% ten opzichte van 2016, onder meer dankzij de uitbreiding van het werkterrein va de Stichting. De meldingen hadden betrekking op 7.350 objecten, waaronder 2.467 belendingen.  Het overgrote deel van de meldingen – 4.292 met 2,181 belendingen (87,9%) – had brand, bliksem of explosie als oorzaak, bij 527 meldingen met 259 belendingen (10,7%) was dat waterschade en bij 0,9% (45 meldingen, 21 belendingen) stormschade.

Verreweg de meeste meldingen betrof particulieren (70,3%), bij bedrijven 16,5%, opslag/berging, schuur (6,8%), zorginstelling (3,7%), gecombineerd particulier/bedrijfspand (1,2%), onderwijsinstelling (1%), overheidsgebouw (0,3%) en overig (0,1%). Menselijk handelen lag in bijna een kwart (24%) van de meldingen ten grondslag aan de brandmelding, gevolgd door kortsluiting of slechtwerkend apparaat (20,8%), haarden/kachels (9,3%), brandstichting (6,6%), broei of zelfontbranding (2,9%), schroeien, zengen, smelten (2,6%), werkzaamheden (1,5%) en een hennepkwekerij (0,8%. In 22,7% van de brandmeldingen was de brandoorzaak onbekend en bij 8,8% een overige oorzaak.

Bij bijna zeven van de tien Salvagemeldingen (69%) werden werkzaamheden verricht door een gecertificeerd schadestopbedrijf, was bij 3% van alle meldingen asbest in het spel en had 1,3% van alle branden/explosies vermoedelijk vuurwerk als oorzaak.  Volgens de salvagecoördinatoren waren 94,4 van alle meldingen zinvol.

Uitbreiding mandaat

De Stichting noemt de uitbreiding van het mandaat met hulp na water- en stormschade ‘een belangrijke gebeurtenis’ in 2017. “De vuurdoop op dit punt deed zich in februari voor, toen er een zware storm over Nederland trok. Aan het einde van het jaar werd de uitbreiding van het mandaat samen met verzekeraars geëvalueerd. De conclusie is dat ook de inzet van Stichting Salvage bij waterschades zeer zinvol is. De uitvoering van bijvoorbeeld een snelle droging werkt positief en beperkt de kosten”, aldus de Stichting Salvage, die vorig jaar november een plan van aanpak presenteerde bij branden met asbest aan het Verbond van Verzekeraars.

De staf van Stichting Salvage bestaat momenteel uit zes medewerkers. Zij zetten zich in om de missie van de stichting: snelle en praktische hulp aan gedupeerden, na een calamiteit, optimaal vorm te geven. In 2017 had de stichting de beschikking over 130 schade-experts die als Salvagecoördinator hun werk deden. De gedupeerden die in 2017 hulp van Salvage kregen, gaven hier een zeer hoog waarderingscijfer voor, namelijk gemiddeld een 8,8.

 Infographic

Een compleet jaarverslag in één infographic: daarmee geeft Stichting Salvage bondig maar duidelijk een overzicht van activiteiten en kengetallen die betrekking hebben op 2017. Stichting Salvage is de organisatie die na een calamiteit namens de Nederlandse brandverzekeraars optreedt, persoonlijke hulp biedt en de schade beperkt. De infographic maakt duidelijk dat Stichting Salvage onmisbaar is bij de hulp aan gedupeerden van een brand, blikseminslag, explosie, storm- of waterschade. .

De infographic van Stichting Salvage geeft informatie in grofweg drie delen: wat doet Stichting Salvage, (voor wie en met wie), 2017 in vogelvlucht (hoogtepunten) en de cijfers (statistieken).  Citaten van de stakeholders geven het belang van Salvage aan. “Salvage was een rots in de branding”, aldus een gedupeerde.

Een feestelijk hoogtepunt in 2017 was de viering van het dertigjarig jubileum van Stichting Salvage. Tijdens de dag werd door diverse sprekers benadrukt dat het werk van Stichting Salvage na dertig jaar nog steeds onmisbaar is. Elk jaar worden immers duizenden mensen (16.192 mensen in 2017) geholpen in veelal de moeilijkste uren van hun leven.

Foto en illustraties Stichting salvage