Aantal boetes voor niet-dragen helm op brommer of scooter stijgt al jaren

In het afgelopen jaar zijn bijna zeventienduizend boetes uitgeschreven voor het niet-dragen van een helm op de motor, brommer, scooter of speedpedelec. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal boetes stijgt al jaren op rij en is vergeleken met 2017 zelfs bijna verdubbeld, blijkt uit een analyse van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De invoering van een helmplicht voor snorfietsers in Amsterdam en Utrecht verklaart de stijging deels, maar ook onder niet-snorfietsers stijgt het aantal boetes elk jaar. Er worden met name steeds meer mensen zonder helm op een bromfiets gesnapt. Vorig jaar werd ruim 1,7 miljoen euro aan boetes betaald voor het niet-dragen van een helm.

Landelijk was vorig jaar een stijging van het aantal boetes te zien, maar regionaal was op veel plekken juist sprake van een daling. In onder meer Drenthe (-31%), Overijssel (-23%) en Gelderland (-21%) werden minder boetes uitgedeeld. Binnen de twintig grootste gemeenten werden vooral veel meer boetes uitgedeeld in Rotterdam en Den Haag. In Rotterdam verdubbelde het aantal bekeuringen bijna ten opzichte van 2020 en in Den Haag was zelfs een stijging van 150% te zien.

Bestuurders en bijrijders zijn verplicht om een helm te dragen op een motor of brommer. Op een snorfiets (scooter) is dat niet zo, tenzij je ermee op de weg rijdt. In het komende najaar of per 1 januari 2023 wordt dat anders en moeten ook snorfietsers een helm gaan dragen, ook als ze op het fietspad rijden. Er geldt nog geen helmplicht voor mensen die op een elektrische fiets rijden.

Draag je een helm op de motorfiets, dan loop je bijna 70% minder kans op ernstig hoofdletsel en zo’n 40% minder kans op dodelijk letsel, schrijft onderzoeksbureau SWOV. Het is niet precies bekend wat het veiligheidseffect van een helm op de bromfiets is. Zo’n helm moet aan dezelfde eisen voldoen, hoewel een bromfiets minder hard rijdt.

Bron NU