Aandacht blijven besteden aan persoonlijk contact en maatschappelijke betekenis zakelijke verzekeringsmarkt

“Natuurlijk moeten we efficiënt werken en optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die de hedendaagse technologie ons biedt. Maar onze bedrijfstak is bij uitstek people’s business en dat persoonlijk contact tussen mensen zal altijd een rol moeten blijven spelen. Dat is functioneel voor de markt.”Dat stellen Eric van Niekerk en Tjitske Cieremans, beide advocaat en partner bij VanNiekerkCieremans, in een interview in het digitale Magazine van Risk & Business. Daarbij benadrukken  zij dat zij geen pleidooi willen houden om weer massaal zaken te gaan doen in de kroeg. “Maar we moeten ervoor waken dat we ook naar de andere kant doorslaan en nog louter per mail contact met elkaar onderhouden. Daarin ontbreekt de ruimte voor nuance, die er wel is wanneer je elkaar spreekt. Sowieso werk je beter en prettiger samen als je elkaar een keer persoonlijk gezien en gesproken hebt.”

Daarnaast houden zij een pleidooi om de dynamiek en maatschappelijke betekenis van de verzekeringsbedrijfstak nadrukkelijker onder de aandacht te brnegen van et name de jongere generatie. “Wij hebben volop interessante en boeiende banen te bieden, zeker in het zakelijk segment. Maar dan moeten we dat wel meer uitdragen met elkaar. Dat gebeurt te weinig.”  Van Niekerk lanceert het idee van een goede dramaserie op TV. “In de jaren ’90 was er Pleidooi, een serie over een advocatenpraktijk met een goed script en vele, goede acteurs. Die serie heeft een positieve invloed gehad op de aantrekkingskracht van de advocatuur op de jongere generatie. Het zou mooi zijn als er zo’n serie zou komen over de verzekeringsbranche, want werken in deze bedrijfstak is veel uitdagender en dynamischer dan menigeen denkt.”

Gevraagd naar de trends in de zakelijke verzekeringsmarkt noemen zij naast de schaalvergroting (Chubb/ACE, XL Catlin en recentelijk NN/Delta Lloyd) dat de verzekeringsmarkt alerter is geworden op de regresmogelijkheden. “Op dat vlak hebben verzekeraars in het verleden geld laten liggen”, aldus de beide advocaten, die benieuws zeggen te zijn naar de impact van zowel nieuwe technologische ontwikkelingen (robotisering, 3D-printer, zelfrijdende auto) als de opkomende trend van de deeleconomie zal zijn op hun (juridische) vakgebied, vooral met betrekking tot het aansprakelijkheidsvraagstuk.”

Andere trends zijn in hun ogen dat bij steeds grotere schadebedragen de schaderegeling en eventuele regresacties door verzekeraars wordt uitbesteed aan expertisebureaus, dat cliënten over juridische kwesties met een advocaat van gedachten willen wisselen zonder meteen het dossier volledig over te dragen en dat zaken wat minder vaak onderling worden geregeld. “Er lijkt minder commerciële noodzaak te zijn om zaken in de minne te regelen.” Er wordt in de markt nogal eens kritiek geuit op de manier waarop verzekeraars met de afwikkeling van schades omgaan, ook in het zakelijk segment. Cieremans en Van Niekerk geven aan zich daarin niet te kunnen vinden. “Natuurlijk kunnen zaken soms beter en worden ook hierbij fouten gemaakt, maar in het algemeen kan ik zeggen dat dit op een goede manier gebeurt. Ik heb in al die jaar dan ook geen excessen meegemaakt.” , aldus Cieremans. Ook Van Niekerk bestempelt de schaderegeling in ons land als ‘professioneel’. “Kritiek op de schadeafwikkeling is er door de jaren heen altijd geweest, maar in mijn ogen niet altijd terecht. Het mooiste voorbeeld vind ik nog altijd de schade bij de TU in Delft, waarbij de bedrijfstak zich van zijn beste kant heeft laten zien en terecht alom lof heeft geoogst door deze complexe miljoenenschade (118 miljoen euro) in ongeveer een jaar af te wikkelen.”