Meer fraude met pinpassen, minder met internetbankieren

 

De schade door fraude met gestolen of verloren pinpassen steeg vorig jaar naar 4,7 miljoen euro. In 2014 was dat nog 3,3 miljoen euro. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) komt dat door een nieuwe fraudevariant: criminelen doen zich in nepmails voor als bank en vragen mensen hun pincode op een site in te tikken en hun pinpas op te sturen om een nieuwe pas te krijgen. De banken melden verder dat er nog geen fraude is gepleegd met twee relatief nieuwe betaalvormen: contactloos betalen en mobiel bankieren via apps.

Skimming, het kopiëren van de magneetstrip van een pas, komt steeds minder voor. In Europa wordt nu namelijk de chip gebruikt voor pinbetalingen en niet meer de magneetstrip. Buiten Europa wordt de magneetstrip nog wel gebruikt. De meeste van de 1,7 miljoen aan skimfraude kwam dan ook door passen die buiten Europa werden gekopieerd.  De schade door internetbankierfraude ging omlaag, van 4,7 miljoen in 2014 naar 3,7 miljoen in 2015. De meeste schade kwam door phishing, waarbij criminelen via mail, sms en nepsites achter de inloggegevens van bankklanten proberen te komen. Bijna al die schade werd door banken vergoed. Slechts 40.000 euro (1,1 procent) werd niet vergoed, omdat het volgens de banken te wijten was aan grove nalatigheid van de klant.De totale schade door fraude in het betalingsverkeer steeg van 17,3 naar 17,9 miljoen euro. Dat is nog wel veel minder dan een paar jaar geleden. In 2013 ging het nog om bijna 82 miljoen schade.