20 jaar crashtests Euro NCAP: “Auto’s veiliger dan ooit; meer dan 78.000 levens gered”

 

Meer dan 78.000 levens zijn gered sinds de introductie van de veeleisende veiligheidscrashtests van Euro NCAP, 20 jaar geleden. In die periode heeft Euro NCAP meer dan 630 veiligheidsbeoordelingen gepubliceerd, crashtests uitgevoerd met zo’n 1.800 auto’s en in totaal meer dan 160 miljoen euro uitgegeven om auto’s veiliger te maken. Dat maakte de organisatie bekend ter gelegenheid van haar 20-jarig bestaan. Het Euro NCAP-programma betekende dat voor de eerste keer realistische tests onder vergelijkbare omstandigheden werden uitgevoerd in Europa door onafhankelijke experts. De resultaten wekten de verontwaardiging van consumentenorganisaties, overheden en de media.

De eerste tests brachten veiligheidsissues aan het licht bij de populairste gezinsauto’s, waardoor fabrikanten gedwongen werden fundamenteel anders te gaan denken over de manier waarop voertuigen zo ontworpen konden worden dat ongelukken voorkomen en levens gered worden. Twintig jaar later hebben 9 van de 10 in Europa verkochte auto’s een Euro NCAP-beoordeling en ondersteunt de auto-industrie actief de ontwikkeling van nieuwe eisen voor een zo hoog mogelijke veiligheidsbeoordeling. “Vandaag de dag onderstrepen de resultaten van de crashtests van twee gezinsauto’s die geproduceerd zijn met een tijdsverschil van 20 jaar de enorme vooruitgang op het gebied van voertuigveiligheid sinds 1997. Veiligheidstechnologieën die eerder niet bestonden of hooguit als optie leverbaar waren, zoals airbags voor de bestuurder en passagiers, side airbags, veiligheidsgordelwaarschuwingssystemen en elektronische stabiliteitsregeling, zijn nu standaard op alle auto’s die in Europa verkocht worden”, aldus Euro NCAP.

“We zijn er trots op, nu we al 20 jaar toonaangevend zijn op het gebied van de veiligheid op de weg, dat het Euro NCAP-programma van veiligheidstests geresulteerd heeft in belangrijke, levensreddende verbeteringen in auto’s. Mede hierdoor heeft Europa het laagste aantal dodelijke verkeersongelukken ter wereld”, aldus secretaris-generaal Michiel van Ratingen. “Euro NCAP heeft miljoenen consumenten de kennis en het vertrouwen gegeven dat ze de veiligst mogelijke auto’s kunnen kiezen. De laatste jaren neemt het tempo van de vooruitgang echter wat af en daarom moeten we vol gas blijven geven. We willen ervoor zorgen dat de wegen in Europa in de komende 20 jaar nog veiliger worden, niet alleen voor automobilisten en hun passagiers maar voor alle verkeersdeelnemers. We testen al veel meer aspecten met betrekking tot de veiligheid van auto’s dan we deden toen we in 1997 begonnen, en daar gaan we mee door. Volgend jaar gaan we systemen testen die fietsers herkennen en aanrijdingen met fietsers voorkomen en we zijn bezig met het opstellen van een zeer ambitieus plan voor de jaren 2020 tot 2025.”