Utrecht gaat met sensoren auto-inbraak te lijf


Steeds vaker worden in Utrecht onderdelen van of uit auto’s gestolen. Om deze trend te keren deelt de gemeente begin dit jaar bij wijze van proef inbraaksensoren uit aan bewoners in de meest getroffen wijken. Bij de proef staan de wijken Vleuten-De Meern, Leidsche Rijn, Tuindorp en Oost centraal.

De coördinator High Impact Crimes en Veelvoorkomende Criminaliteit bij de gemeente Utrecht vertelt op de website van het Verbond van Verzekeraars hoe de gemeente terugkijkt op de start van het experiment. “Het aantal inbraken in auto’s om spullen te stelen neemt al enkele jaren af, maar er worden wel steeds vaker onderdelen van of uit auto’s gestolen, zoals katalysatoren, airbags, navigatiesystemen en zelfs sturen. Zeker voor iemand met een WA-verzekering vormt dat een hoge kostenpost. Reden voor de gemeente Utrecht om bewoners tegemoet te komen met een speciale sensor die een autokraak kan signaleren en dan een melding stuurt naar de smartphone van de gebruiker. Die kan dan direct 112 bellen.”

De criminaliteitscoördinator geeft aan hoe de gemeente de bewoners die deelnemen, selecteert. “Het gaat onder andere om mensen die eerder door een autokraak zijn getroffen. Uiteindelijk zijn er zo’n honderd sensoren actief, waarmee de gemeente en de politie hopen effectiever tegen de dieven op te kunnen treden.”

Evaluatie: geen directe arrestaties, autobezitters willen door met sensoren

Hij kijkt positief terug op het project, dat overigens nog steeds loopt. “We zijn in alle stilte opgestart met eerst 25 autobezitters die zoveel aangiftes hadden gedaan dat de wijkagenten met de handen in het haar zaten. De diefstallen vonden vaak plaats op plekken waar het niet goed verlicht was en er weinig sociaal toezicht bestond. Deze autobezitters zijn erg kwetsbaar omdat ze, anders dan bij diefstal bij kwetsbaarheden uit de auto, bij diefstal van onderdelen, niet zoveel kunnen doen. Daarom hebben we met de sensoren ingezet op alarmering, waarmee we het dievengilde ook proberen af te schrikken. Uiteindelijk hebben we zo’n honderd apparaatjes uitgegeven. Dit gebeurt overigens in goed vertrouwen, we werken met een bruikleenconstructie. We weten dus niet hoe vaak autobezitters de sensoren gebruiken in verband met privacyaspecten. Dit heeft als nadeel dat we niet precies weten hoe alles wordt gebruikt. Uit de evaluatie blijkt overigens dat de autobezitters het project voort willen zetten. De autokraak neemt ook af, maar we willen wel meer ‘vangst’ met dit project.”

Succesvolle opsporingsacties 

“Er zijn verschillende sensoren aangeslagen bij verdachte situaties en bewegingen nabij auto’s, er is echter geen één op één heterdaad-aanhouding aan de hand van deze signalering bekend”, vervolgt de criminaliteitscoördinator. “Wel zijn er regelmatig succesvolle opsporingsacties geweest in Utrecht. Zo zijn er alleen al door het politiebasisteam Utrecht-Zuid (wijken Zuid, Zuidwest en West) dit jaar meer dan vijftien verdachten aangehouden voor autodiefstal en tien voor vernieling van auto’s.”


Hij benadrukt ook de gedrevenheid van de autobezitters. “Ik heb al eerder aan veiligheid in de wijk gewerkt, maar wat opviel is dat bij dit project de mensen zo ontzettend gedreven zijn. Ze zijn dan ook al vaak slachtoffer geworden van inbraak, soms wel drie keer achter elkaar. Wat hen vooral aanspreekt, is dat ze direct gealarmeerd worden. Vaak staat de auto om de hoek en dan moeten mensen kijken of het echt iets is en dan de politie bellen. Nu verloopt dit proces dus sneller. Kortom, zowel vanuit de gemeente als vanuit de autobezitters is er absoluut de wens om door te gaan.”

Tot slot ziet de Utrechtse criminaliteitscoördinator ook zeker de mogelijkheid om in de toekomst binnen een publiek-private samenwerking de krachten te bundelen met verzekeraars. “Dit kan zowel voor fiets- als voor autodiefstal interessant zijn. Hierbij kun je denken aan stichting S.A.F.E. bij fietsen of de verkenning van mogelijke risicomodellen voor autodiefstal door verzekeraars.” 

Bron Verzekeraars.nl