Transportspecialisten EMN: Inschakeling expert bij diefstal of vermissing van lading loont altijd


Ladingdiefstal  is van alle tijden, al schommelt de aard ervan en de mate waarin dat gebeurt van tijd tot tijd. Na een korte dip als gevolg van de avondklok roert het dievengilde zich de laatste maanden weer als vanouds en is het aantal diefstallen weer op het ‘oude’ pre-corona niveau aanbeland, zeggen Arie  den Toom en Matthias de Ruiter van EMN Marine in een interview in het Risk & Business Magazine.  

Elektronica en andere kostbare hoogwaardige apparatuur zijn vanwege hun financiële waarde natuurlijk het meest in trek, maar zij zeggen beiden wel eens het idee te hebben dat alles diefstalgevoelig is. Zo nu en dan worden ook spullen gestolen waarmee criminelen niet of nauwelijks iets kunnen. Een andere trend is de zeker in Coronatijd sterk toegenomen internethandel. “Ook daar kleven behoorlijk wat risico’s aan, is inmiddels onze ervaring.  Bij de online aanbieders van goederen zitten ook louche bedrijven tussen, die soms ook hun producten via de grote  bekende platforms/distributiebedrijven met een goede naam en faam te koop aanbieden, maar lang niet altijd  de goederen leveren. De betrouwbaarheid van dit soort bedrijven wordt ons inziens te weinig gecheckt”, aldus Arie den Toom .

De beide transportgoederenexperts vragen het artikel daarnaast aandacht  voor preventie.  “Diefstal van lading is weliswaar  soms een inside job die niet altijd te voorkomen is, ook wanneer het personeel vooraf is gescreend. Maar ik zeg geregeld dat ‘de voorkennis vaak op straat ligt’. Transport vindt vaak gereguleerd en op vaste tijden plaats. Als er bij een leverancier van kostbare elektronica geregeld een vrachtwagen voor de deur staat om goederen te laden, dan  weet een postende crimineel genoeg. Sowieso zijn alleen al met simpele organisatorische maatregelen naar onze mening diefstallen vaak te voorkomen. Met een gezonde dosis boerenverstand kom je al een heel eind . Als je een partij elektronica vervoert met een miljoenenwaarde, dan laat je je vrachtwagen met lading ’s nachts niet onbewaakt staan. Verzekeraars en met name de tussenpersonen zouden veel vaker bedrijven moeten attenderen op de risico’s die zij lopen om de kans op diefstal te kunnen voorkomen..” 

Volgens Matthias is ook de medewerking van de transport- en logistieke bedrijven bij het opsporen van gestolen of vermiste goederen zo nu en dan voor verbetering vatbaar. “Het komt geregeld voor dat als de vermist of gestolen opgegeven goederen gewoon ergens in de eigen loods of die van een vervoerder staan.” Op de vraag wat zij de markt mee zouden willen geven, antwoorden zij: “In ons vak is snelheid geboden. Wacht niet te lang bij een vermissing of diefstal maar meld ons die meteen. Dat verhoogt de kans op terugvinden.”

En hoewel het volgens hen lastig is te kwantificeren  wat voor opdrachtgevers de financiële resultaten van hun inspanningen zijn, durven de beide EMN-transportspecialisten te stellen dat hun inspanningen in veel gevallen daadwerkelijk lijden tot het terugvinden van de gestolen of vermiste goederen. “Inschakeling van een expert levert in onze ogen dan ook altijd zeker meer op dan de kosten die hiermee gemoeid zijn.” 

Kijk hier voor het volledige artikel: https://www.riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2022/01/RB-1_2022.pdf