TOP Expertise bestaat tien jaar: “Inschakelen van een schade-expert levert opdrachtgevers altijd voordeel op”

“Inschakelen van een schade-expert opdrachtgevers altijd voordeel oplevert: financieel in de vorm van een lagere schadelast danwel door middel van een hogere goodwill en betere service naar de klant. Die meerwaarde wordt lang niet altijd onderkend”. Dat zegt Robert Kruik, één van de oprichters, aandeelhouders en schade-expert bij TOP-Expertise in een interview in Risk & Business Magazine ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het  in technische schades gespecialiseerde expertisebureau

 “De goede uitgezonderd worden we als expert helaas te vaak gezien als kostenpost en dat is jammer”, haakt collega Aart Kooiman in. “We zijn juist het verlengstuk van de dienstverlening van de verzekeraar en makelaar naar de klant. En zorgen voor een betere service en in vrijwel alle gevallen voor een lagere schadelast. Het uiteindelijke schadebedrag plus de expertisekosten vallen in zeker negen van de tien gevallen lager uit dan het geclaimde schadebedrag, zo is onze ervaring. Door een expert een schade te laten beoordelen heb je als verzekeraar bovendien de zekerheid dat je niet onnodig te veel betaalt.”

Meerwaarde bieden

In het interview bestempelt Kruik de keuze destijds voor een nieuw eigen expertisebureau  als ‘de beste beslissing ooit’. “Onze keuze voor een nieuw, eigen bureau werd ingegeven door onze gezamenlijke visie op service, kwaliteit en dienstverlening. Die zaken staan bij ons allen hoog in het vaandel. Wij wilden destijds op onze eigen manier invulling geven aan het runnen van een expertisebureau en dat is tien jaar later eigenlijk nog steeds de belangrijkste drijfveer. We wilden een bureau worden dat een meerwaarde zou zijn in de nichemarkt waarin we opereren. Ik durf te stellen dat we erin geslaagd zijn in dit specifieke marktsegment als bureau een vaste plaats te hebben verworven. En niet alleen vanwege een scherpe prijs maar ook vanwege de kwaliteit en snelheid van onze dienstverlening. Daar ben ik eerlijk gezegd best trots op. Daarbij staan we nu zowel qua erkenning, omvang, omzet, plaats in de markt en kwaliteit van dienstverlening waar we destijds hoopten dat we nu zouden staan. Eigenlijk zijn we zelfs een stukje verder.”

“Kooiman vult aan: “Onze kracht is onder meer de korte lijnen naar elkaar en naar de klant toe. Er wordt altijd snel geschakeld met de opdrachtgever voor overleg, hetgeen een snelle schaderegeling bevordert. Onze communicatie naar opdrachtgevers, gedupeerden en omwonenden is zeker een van onze sterke punten. Problemen oplossen zonder de geschillen met bijvoorbeeld omwonenden erger te maken. Daarbij werken we snel, hebben we geen achterstanden en worden dossiers snel en pragmatisch behandeld en afgewikkeld.” Kruik haakt in op dat laatste: ”We treden weliswaar op namens opdrachtgevers, maar verliezen daarbij de belangen van gedupeerden/wederpartijen en andere betrokken partijen niet uit het oog. Dat wordt gewaardeerd: door opdrachtgevers, maar ook door gedupeerden. Als we een zaak aannemen, gaan we bovendien door tot die zo goed als mogelijk voor alle partijen tot een goed einde is gebracht.”  :  

Hoe nu verder? Daar hoeven Kruik en Kooiman niet lang over na te denken. “Doorgaan op de ingeslagen weg en blijven inspelen op wat opdrachtgevers van ons verlangen”, verwoordt eerstgenoemde de gezamenlijke gedachte. Kooiman wijst op het traditionele karakter van de branches waarin zij opereren. “Zelfs in Coronatijd willen zowel verzekeraars, makelaars als andere opdrachtgevers geen verkorte rapportages of expertise op afstand. Gedupeerden willen gewoon dat we na een schade langs komen, dat we hun verhaal aanhoren, de schade fysiek bekijken en aandacht hebben voor hun Als het mis gaat bij een bouwproject, dan is het vaak de communicatie met omwonenden   het probleem. We zijn meestal de eerste die namens de verzekeringsbranche op bezoek komen en daarmee zijn we als het ware het verlengstuk – de ogen en oren – van verzekeraars en makelaars. Die belangrijke rol van ons experts wordt mijns inziens vaak onderschat in de markt.”  

 Verdere groeiplannen en tweede vestiging

 Hoewel de oprichters van het eerste uur in hun beleidsplannen hadden aangegeven een niet al te groot expertisebureau te willen worden met maximaal ca. tien medewerkers, een doelstelling die inmiddels meer dan is gerealiseerd, hebben de mannen van TOP Expertise vandaag de dag nog steeds verdere groei- en verbeterplannen. “Dit jaar willen we een al langer gekoesterde wens in vervulling laten gaan: een tweede kantoor in het Noordoosten van het land, waar we al enkele collega’s hebben wonen. Hoewel we al lang landelijk werken – onze collega’s wonen verspreid over het land – zal dit de landelijke uitstraling van ons bureau nog meer ten goede komen. Bovendien verwachten we hierdoor dat het regionale werk verder zal aantrekken.” Kruik vult aan verder op zoek te zijn naar nieuwe medewerkers. “We hebben momenteel een vacature voor een secretaresse en voor een tweetal schade-experts, waarvan we onder meer op zoek zijn naar een schade-expert woonachtig in het zuiden van het land. Wij voorzien ook voor de komende twee jaren een verdere groei rond de 10%, zeker als de bouw aantrekt en de plannen voor meer nieuwbouwwoningen doorgaan. Hoe meer bouwactiviteiten er zijn, des te meer schades er nu eenmaal plaatsvinden.”

Kijk hier voor het volledige artikel:
https://www.riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2020/07/RB3_2020.pdf

Op de foto het directieteam: v.l.n.r Luc de Rooij, Aart Kooiman, Robert Kruik en Aart-Jan Slingerland