Uit nieuwe gegevens van Mactavish blijkt dat het aantal geschillen over zakelijke claims dat naar het Hooggerechtshof van het VK gaat, vorig jaar met 14% is gestegen, waarbij de CEO van het bedrijf beweert dat verzekeraars in de moeilijke verzekeringsmarkt steeds meer hun eigen belangen voorrang geven boven klanten.
Mactavish’s Litigation Claims Index, die nu in zijn tweede jaar zit, laat zien dat er in 2022 82 zakelijke verzekeringsrechtszaken tegen verzekeraars zijn aangespannen bij het Hooggerechtshof. Wanneer persoonlijk letselclaims worden meegerekend, stijgt het aantal opnieuw met 14%, dit keer tot 158. Het bedrijf zegt dat de toename van geschillen die door de index worden gevolgd, suggereert dat verzekeraars een “harde houding” blijven aannemen ten aanzien van uitbetalingen van claims in de harde markt.
Mactavish zei dat vóór 2019, toen de markt begon te verharden, de zakelijke e verzekeringsclaims die elk jaar werden beslecht, relatief stabiel waren en schommelden rond de 30 per jaar. Maar het is van mening dat sinds 2019 de cijfers, die uiteindelijk in de index zijn veranderd, wijzen op een “dramatische toename van rechtszaken”. Dit is een ‘zeer zorgwekkende trend’, zegt CEO Bruce Hepburn.
“Wat de markt moet zien, is een dramatische daling van onze index, tot de cijfers die we vóór 2019 registreerden”, zegt Hepburn. “Hoewel de index hoog blijft, of erger nog blijft stijgen, is er maar één conclusie te trekken. Verzekeraars geven voorrang aan hun eigen belangen boven die van hun klanten, en bouwen hun balansen opnieuw op ten nadele van klanten, die gedwongen worden om verklaringen van de rechtbank te vragen om uitbetaling van claims te krijgen”, voegde hij eraan toe
De Litigation Claims Index, die claims bijhoudt die het Britse Hooggerechtshof bereiken, registreerde vorig jaar een stijging van geschillen over productaansprakelijkheid en beroepsnalatigheid. De twee grootste gebieden waar een sprong in rechtszaken te zien was, waren echter bedrijven die claims voor bedrijfsonderbreking (BI) nastreven en vliegtuigbedrijven die hun verzekeraars aanklaagden wegens niet-betaling van claims met betrekking tot het verlies van vliegtuigen in Rusland na de invasie van Oekraïne.
De gegevens, die claims volgen waarbij de 20 grootste verzekeringsmaatschappijen in het VK betrokken zijn, registreerden vier Russische luchtvaartclaims in 2022 en zeven Covid-19 BI-claims. De Covid-19 BI-claims omvatten rechtszaken door restaurantketen Pizza Express en een groep Premier League-voetbalclubs, waaronder Arsenal, Liverpool en Tottenham Hotspur.
Mactavish is van mening dat het aantal rechtszaken dit jaar alleen maar zal toenemen. Zo werden op 23 februari 20 Russische luchtvaartclaims ingediend, op de eenjarige verjaardag van de Russische invasie van Oekraïne. De golf van claims die op één dag werden ingediend, was geen toeval, aangezien veel verzekeringscontracten vereisten dat het vliegtuig een jaar verloren moest zijn voordat er een claim kon worden ingediend, legt Mactavish uit. Veel van deze claims zullen door verzekeraars worden betwist.
“De omvang van het probleem waarmee verzekeraars en hun klanten worden geconfronteerd, mag niet worden onderschat. Het aantal rechtszaken dat tegen verzekeraars wordt aangespannen, mag niet onderhevig zijn aan een eindeloze inflatie, aangezien er weinig of geen bewijs is dat het onderliggende aantal verzekeringsclaims stijgt”, aldus Hepburn.
“Veel van deze geschillen zouden gewoon niet voor de rechter moeten komen. Wanneer u een verzekeringsproduct koopt, verwacht u dat u beschermd bent tegen verlies en niet wordt blootgesteld aan verdere kosten en vertragingen wanneer u probeert om terugbetaald te worden. Het proces van het indienen van een verzekeringsclaim moet consensueel zijn en niet vijandig”, voegde hij eraan toe.
Mactavish maakte duidelijk dat de rechtszaken die voor de rechtbank worden gevoerd “slechts een fractie” vertegenwoordigen van het onderliggende aantal verzekeringsclaims dat elk jaar door bedrijven wordt betwist. Het zei dat de frequentie waarmee claims bij de rechtbank terechtkomen, een venster biedt op hoe de houding van verzekeraars ten opzichte van claims verandert.