Uit nieuw onderzoek in opdracht van gespecialiseerde Ecclesiastical blijkt dat 22% van de misdrijven waarmee vermogende klanten (Highnetwork HNW) het afgelopen jaar te maken kregen, plaatsvonden in hun tweede huis of vakantiehuis.Nu de inflatie en de kosten van levensonderhoud wereldwijd ongekend hoog zijn, zijn vermogende particulieren en hun tweede huis het belangrijkste doelwit voor criminelen omdat deze huizen maandenlang leeg staan. Als reactie op deze bedreigingen bleek uit het onderzoek ook dat ongeveer een kwart (23%) van de HNW-klanten de afgelopen 12 maanden hun tweede huis vaker heeft bewoond en/of bezocht.
Om het bewustzijn over deze trend te vergroten, heeft Ecclesiastical ook nieuwe richtlijnen gepubliceerd voor HNW-klanten om hun tweede huis te helpen beschermen. Maatregelen die in de richtlijnen worden beschreven zijn onder meer:
- Ontwerp beveiliging met behulp van een gelaagde aanpak, te beginnen met de perimeter van de locatie, de gebieden van het gebouw en ten slotte de binnenkant;
- Gebruik alleen gerenommeerde en betrouwbare vakmensen;
- Zorg ervoor dat de ramen volledig zijn afgesloten en dat er hoogwaardige sloten op alle ramen en deuren zijn geïnstalleerd;
- Laat een kluis vastschroeven aan een stevige vloer en indien mogelijk op een verborgen plaats;
- Laat juwelen en andere kostbaarheden niet in het zicht liggen;
- Berg ladders, gereedschap en meubilair veilig op’
- Overweeg de kosten van een beveiligingsteam te delen met het hele landgoed en maak elkaar duidelijk wie er op het landgoed wordt verwacht;
- Overweeg een camerabewakingssysteem
Ecclesiastical art and private client business director Sarah Willoughby zei dat degenen die meer te verliezen hebben tijdens de crisis van de kosten van levensonderhoud een groter doelwit worden voor criminelen, waardoor de noodzaak van goede beveiliging noodzakelijk wordt.”Ons meest recente onderzoek toont aan dat een op de vijf misdrijven waarmee vermogende klanten de afgelopen 12 maanden te maken kregen, plaatsvonden in een tweede huis of vakantiehuis. Makelaars spelen een belangrijke rol door vermogende klanten te helpen begrijpen welke risico’s zij lopen en door ervoor te zorgen dat zij de juiste dekking hebben. We hopen dat onze nieuwe richtlijnen makelaars zullen helpen om met hun klanten te praten over hoe zij zich het best kunnen beschermen,” aldus Willoughby.
Elders in het bedrijf hebben de verzekeraar en zijn moederbedrijf Benefact Group ook een nieuw hulpmiddel gelanceerd voor liefdadigheidsmakelaars om de voorheen onbestudeerde sociaaleconomische waarde van vrijwilligerswerk en donaties te beoordelen.