TPA-bureau CCN maakt met ‘Claim DIY’ snellere afwikkeling schadeclaims mogelijk

 

Claims Corporation Network, het voornamelijk op de Europese markt opererende TPA (Third Party Administration)-bedrijf dat in 2015 is opgericht, heeft in samenwerking met het Amerikaanse Verisk Analytics Inc. het IT-platform ‘Claim DIY’ ontwikkeld, dat volgens directeur Cees Werff een volledige geautomatiseerde en daarmee snellere verwerking van brand- en andere schadeclaims mogelijk maakt. “Binnen enkele maanden wordt Claim DIY geïmplementeerd: in eerste instantie in Nederland en daarna in België, binnen Scandinavië en daarna de rest van Europa.”

Bij Claim DIY – de letters staan voor Do It Yourself – wordt gebruik gemaakt van Verisk’ baanbrekende live-videotechnologie ClaimXperience. De werkwijze als volgt: De klant meldt online een schade, waarna hij/zij automatisch een link krijgt gemaild waarop hij met zijn mobiele telefoon zelf gemaakte foto’s en videofilmpjes kan uploaden. Op basis van de met allerlei relevante schade-informatie gevulde database geeft het systeem binnen vijf minuten aan of de schade gedekt is en/of, al naar gelang de afspraken die de verzekeraar maakt, of dat de schade kan worden uitgekeerd of kan worden hersteld door een geselecteerd herstelbedrijf. Er komen dus geen handjes meer aan te pas. Mocht de schadebehandelaar van verzekeraar of expertisebureau aanvullende vragen hebben of (delen van) de schade beter willen bekijken, dan kan via dezelfde (skype)technologie één op één visueel contact met de verzekerde worden verkregen waarbij deze desgewenst nauwer op de schade kan worden ingezoomd”, aldus Werff, volgens wie deze aanpak behalve efficiency- en snelheidsvoordelen ook de service aan de klant verbetert en daarmee de klanttevredenheid verhoogt. “De verzekerde kan de schade melden op het tijdstip dat hem of haar dat het beste uitkomst en hoeft dus niet te wachten op de komst van een schade-expert of hiervoor vrij te nemen van zijn werk.”

Ambitieuze groeiplannen

In een interview in het binnenkort verschijnende volgende digitale nummer van Risk & Business vertelt directeur Cees Werff over zijn ambitieuze groeiplannen met CCN, dat bijna twee jaar na de start inmiddels voor ca. 200 verzekeraars, intermediairbedrijven, leasemaatschappijen en andere fleetowners in ca. 30 landen activiteiten uitvoert op het gebied van claim handling. “Binnen vijf jaar willen we een prominente Europese speler zijn. TPA is nu eenmaal een absolute groeimarkt; in Europa maar ook daarbuiten. Zo hebben we  met de acquisitie van het Deense Capita, hoofdzakelijk actief in bedrijfsmatige  schadeverzekeringen, onze positie in Noord-Europa verder versterkt en krijgen we als CCN in Scandinavië een leidende positie op het gebied van claimsmanagement en polisadministratie voor verzekeraars, makelaars, fleetowners en overheden.”

Daarnaast is CCN hard bezig zijn productenassortiment verder te verbreden. “Automotive schades vormen nog de hoofdmoot van ons werk, maar daarnaast verrichten we al schaderegelingswerkzaamheden op het gebied van  property-, aansprakelijkheid-, reis-, transport-,  ongevallen- en  workers compensation-schades, de laatste categorie vooral na de overname van Capita.